Tuesday, May 29, 2007

Pertandingan pucuk pimpinan PAS menarik minat Utusan Malaysia
Memang andaian atau jangkaannya mudah, memberi 'tempat' berita kepada PAS dalam Utusan kini, seolah-olah mereka berminat sejak 50 tahun merdeka, dan PAS wujud sudah 52 tahun. Kini saingan 'terkuat' UMNo adalah PAS. Utusan ingin menjadi juara dengan membuat alasan dan kupasan, dalam mengandai tentulah ada unsur2 'melibas', menghasut, menanam, melabel pimpinan dan pemimpin PAS dengan label-label tertentu.
Dulu zaman keagungan Mat Sabu , beliau dilabelkan sebagai ayam tambatan PAs kerana hujah-hujahnya yang sering membelasah UMno. Kini Mat Sabu sudah dikira kurang taringnya, maka UMNo berasa lega, kerana tokoh seperti Mat Sabu hampir tiada, itu dari kacamata mereka.
Kini label dilemparkan pada calon-calon tertentu termasuklah GOLONGAN MUDA, KONSERVATIF, GOLONGAN PROGRESIF, PROFESIONAL dan lain-lain bila berlaku waktu pemilihan. Inilah fokus musuh mahu 'memecahbelahkan' PAS. Selain itu mahu melaga-lagakan antara calon yang disenangi atau tidak disenangi. Dalam hal ini, penulis terinagt ingatan Tok Guru melalui kuliahnya, dengan mengatakan antaranya... anjing sama anjing akan berkelahi, tapi bila ia lihat babi melintas , mereka akan berpakat untuk mengejar babi itu tadi. Analogi ini boleh digunapakai dalam hal UMNo dan PAS. Pimpinan UMNo akan bercakaran sesama mereka, jatuh menjatuh, tikam menikam, bila berlaku pertandingan sesama mereka. Tapi bila berhadapan dengan musuhnya iaitu PAS , mereka sepakat menyerbu, menyerang dan membelasah PAS ..terus sampai ke lubang cacing.

No comments: