Tuesday, May 29, 2007

Hudud di China !!!! Kita Bagaimana ?

Repubalik Negara China sudah 'melaksanakan Hudud' caranya ini kerana ..Bekas pegawai China dihukum mati kerana rasuah. Nah rasuah dalam 'kitab China' dan ajaran komunisme adalah jadi satu kesalahan besar. Negara China sanggup 'kehilangan' atau musnahkan seorang rakyat daripada rakyat terbanyaknya dijagai. Itu adalah bagi satu sabit kes rasuah dinegara nya. Kita lihat berita di negara kita , 8 tuduhan rasuah.. gimana !!!!!!!!

Bekas ketua industri makanan dan ubat China, Zheng Xiaoyu, dijatuhi hukuman mati oleh Mahkamah Beijing hari ini kerana rasuah dan mengabaikan tugas, lapor media tempatan.Zheng, 62, merupakan pengarah pertama jabatan pentadbiran negeri dan ubat (SFDA) pada 1998 sehingga dia diberhentikan pada Jun 2005.Zheng yang disiasat dan dipecat daripada parti komunis pada Mac, dibicarakan sejak 16 Mac kerana didakwa mengambil rasuah lebih daripada 6.4 juta yuan (RM2.9 juta) dan mengabaikan tanggungjawabnya terhadap tugas.Pada November lepas, bekas setiausahanya dan bekas pengarah jabatan peralatan kesihatan SFDA dihukum penjara 15 tahun, juga kerana rasuah manakala bekas pengarah pendaftaran ubat SFDA masih disiasat sejak Januari tahun lepas, kata Xinhua.Terdahulu media tempatan melaporkan siasatan skandal itu membabitkan 31 orang, termasuk isteri Zheng, anak dan kakitangan syarikat ubat.
Bandingkan berita ini kat negara kita...

Eksekutif Bank Negara hadapi 8 tuduhan rasuah.......Seorang eksekutif Bank Negara Malaysia mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Ampang di sini terhadap lapan tuduhan menerima rasuah dua tahun lepas. Mahathir Shahabudin, 51, eksekutif Unit Pembersihan di Jabatan Harta dan Perkhidmatan bank pusat itu, dituduh menerima rasuah berjumlah RM5,061 daripada dua kerani, Rokiah Ali dan Laila Abdul Wahab melalui Azira Hamdan, pengarah Syarikat Emar Cleaning Services Sdn Bhd, sebagai upah untuk memanggil syarikat terbabit bagi menjalankan kerja pencucian permaidani di Bank Negara.
Nah dalam kita membicarakan dan menghebohkan integriti kita, China dah lakasana integritinya yang agama terasnya lebih kepada Buddhaisme/Confusime itu, laksanakan dan jalankan apa yang dianggap sebagai menjaga integriti kerajaannya. Pemerintahan dan institusi kehakiman adalah sekata dengan undang-undang yang mereka sama-sama gubal. Kita bagaimana ?

No comments: