Tuesday, May 29, 2007

Gondol Lojing dengan 'Meresap Kayu Balak'

Walaupun Isu Lojing sudah lenyap, hari ini penulis berpeluang melayari Google Erth , selepas bukti yang dipaparkan oleh Safudin Nasution dalam ceramah. Penulis juga melayari ke seluruh Malaysia , terutama ke kawasan2 hutan dara yang tebal seperti di Pahang dan Perak. Sememanglah jika dilihat, tompok2 putih antara kawasan Lojing di Kelantan berbanding dengan Genting Highland, C Highlands di Pahang yang namapak ' masih hijau'. Mungkin inilah yang menjadi 'point' bagi Sazmi Miah. Ini kerana kawasan Lojing 'tompok putih sangat luas' daripada hijau. Sazmi bertindak 'membabi buta' dengan 'terus membelasah' kerajaan PAS di Kelantan.
Namun, tempelakkan yang dikira menjadi senjata, rupanya termakan tuan, air yang ditepuk ke dulang membasahi mukanya. Maka senyap sunyilah 'gegarnya' yang mahu menjadi 'hero' alam sekitar buat seketika.
Jika dilihat, cara pembalakan dan cara penggondolan tanah Tinggi Lojing adalah amat 'dahsyat', namun kerakusan kerajaan2 negeri BN yang mentadbir balaka di negeri2 lain adalah amat strategik. Dengan ini pakatan pimpinan UMNO Kelantan dengan taukeh2 menggodolkan kawasan Lojing sebelum jatuh ke tangan PAS adalah 'tidak cerdik', berbanding dengan 'kawan2 ' mereka di negeri2 lain. Penulis yang tinggal di Pahang (13 tahun) saban hari bertembung , kekadang mengekori berbuah2 lori waktu pagi semasa mahu ke tempat kerja. Nah, balak yang mereka mahu, bukan mereka mahu gondolkan hutan. Betul juga sifat mereka tu. Di Kelantan, kerajaan negeri terpaksa 'cucikan kawasan' yang 'ditelanjangkan' untuk dimanfaatkan untuk tanaman sayur, bunga2an dan buah2an bagi manfaat rakyat . Daripada tinggal gondol adalah lebih baik dimanfaatkan. Dak gitu, usaha membangun tanah itu bukanlah memakan masa singkat dan cepat, maka banyak proses perlu disegerakan dalam masa terdekat ni, dah dibuat lama dah. Sebagai contoh, penerokaan idea kerajaan negeri bawah apa yang dinamakan Ladang Rakyat yang ditaja kerajaan negeri sudah dirasai manfaat rakyat iaitu sejumlah RM200 sebulan., mana nak cari kerajaan macam tu. Zaman UMNO usah nak adakah ladang rakyat, ladang yang rakyat punya pun akan disodok dan jangan harap untuk dapatkan apa-apa hak.
Justeru, banyak pihak dan rakyat yang kurang mendapat maklumat tentulah 'memandang' serong atas kerajaan PAS di negeri Kelantan. Jika difikirkan secara mendalam dan dimaklumatkan dengan fakta2, rakyat janganlah ditipu, jangan kita dipatuk berkali-kali daripada satu lubang.

No comments: