Tuesday, May 29, 2007

Antara Amalan Payah Para Peniaga Dengan Payah Kuatkuasa Undang

Setelah di'pelekehkan oleh semua pihak nampaknya KPDNHEP di semua negeri bertindak aktif, 'gila' kot atas suntikan 35% naik gaji (kakitangan kerajaan sokongan) ...Maka gara-gara tindakan mereka dilaporkan pelbagai reaksi 'panas' peniaga terhadap para pegawai ini antaranya , contoh laporan berita pada hari ini sahaja........Peniaga berang udang dirampas ............................

DISELANGOR ...Beberapa perkataan keji dilemparkan seorang peniaga pasar pagi SS2, Petaling Jaya, yang tidak puas hati dengan tindakan penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Selangor, merampas udang jualannya.

Tindakan itu diambil akibat sikap peniaga berkenaan yang melanggar Akta Kawalan Harga 1946 kerana tidak mempamerkan tanda harga. Dia juga akan dikenakan kompaun bagi kesalahan terbabit.Peniaga berusia awal 30-an itu bagaimanapun tidak bertindak agresif dan hanya membiarkan penguat kuasa menjalankan tugas mereka.
Mengikut peruntukan undang-undang berkenaan, denda sehingga RM15,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali boleh dikenakan atas kesalahan berkenaan. Pasar pagi itu antara tiga tempat yang dipantau dalam Ops Gaji dijalankan KPDNHEP Selangor semalam. Kawasan lain Pasar Moden SS15 Subang Jaya dan pasar raya besar Tesco Puchong.
Operasi itu turut disertai Exco Hal Ehwal Pengguna, Kesihatan dan Pelancongan Selangor, Datuk Dr Lim Thuang Seng, Pengarah KPDNHEP Selangor, Nazri Osman; Ketua Penguat kuasa KPDNHEP Selangor, Rosle A Hamid; Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran Subang Jaya, Adnan Md Ikshan dan Adun Damansara Utama, Datuk Lim Choon Kin.
Selain rampasan, beberapa peniaga di SS2 juga diberi amaran supaya tidak menaikkan harga barangan sesuka hati melebihi harga siling. Sementara itu, Pasar Moden Subang Jaya dan Tesco Puchong didapati tidak menghadapi masalah harga barangan melampau.Lim berkata, operasi yang membabitkan 30 pegawai penguat kuasa itu adalah bagi meninjau harga dan bekalan barangan keperluan pengguna di pasaran berikutan pengumuman kenaikan gaji kakitangan pada 21 Mei lalu. Beliau berkata, pihaknya bekerjasama dengan KPDNHEP bagi mengesan peniaga yang menjual barangan mereka dengan harga yang melampau selain mengambil tindakan serta-merta.“Peniaga dan penjaja di pasar perlu ingat kesan jangka panjang yang boleh berlaku kepada mereka jika jual barang dengan harga tinggi. Mereka boleh kehilangan pelanggan kerana di pasar raya besar seperti Tesco, barangan keperluan dijual dengan harga jauh lebih murah.“Suasana di pasar raya besar juga lebih selesa, berhawa dingin dan banyak tempat letak kereta. Jika peniaga berdegil menjual dengan harga melampau, ia seperti ‘bunuh diri’ sendiri bila pelanggan lari dan hanya mahu beli di pasar raya besar,” katanya pada sidang akhbar sejurus selesai operasi itu, semalam.Pengguna boleh membuat aduan kenaikan harga barang di laman web http://e-aduan.kpdnhep.gov. my atau menerusi talian hotline 1-800-88-6800 atau hubungi bilik gerakan KPDNHEP Shah Alam di 03-55125485. Mereka juga boleh menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) ke 36663.
Apa pun kita ucapkan syabas kepada agensi berkenaan, semoga akan berterusan dan berkekalan kerana bahan makanan ini sentiasa diperlukan oleh rakyat. Sikap proaktif kakitangan agensi ini haruslah disokong. Kita minta mereka dapat memikirkan 'instrument' lain dalam tindakan penguatkuasaan , antara kurang enaknya adalah 'merampas' barang peniaga yang diniagakan. Kekadang peniaga ini dah 'dicekik' oleh pembekal atau pemborong, maka nak tak nak mereka 'cekik' pula pengguna. Perkataan 'merampas' itu membawa satu konotasi yang kurang enak. Tambahan pula pegawai agensi penguatkuasa adalah majoritinya terdiri drp orang Melayu Islam, manakala peniaga yang dimangsakan itu adalah orang Cina. Justeru isu-isu yang berbaur perkauman dan membela kaum, menjadi advantage kepada 'juara' pembela politik Cina, iaitu DAP secara terang-terangan dan MCA dan Gerakan secara senyap dan halus.
Justeru 'merampas' itu perlu dilunakkan perkataannya, kedua guna kaedah lain yang berkesan umpama kesalahan pertama nasihat, keluar surat hebahan, tindakan beramaran, jangan hantar 'pegawai' yang beremosi, minta kerjasama dan kaji semula undang-undang yang ada. Malah pendidikan kepada para peniaga perlu dibuat , barulah adil. Walaupun kerja yang dilakukan ini lambat dan ambil masa serta 'banyak kerja', maka nak jadi kerajaan bukan senang...
Padahal, isu ini tidak berbangkit ,maka sebab-sebab seperti inilah Tony Pua dari DAP bangkitkan itu yang 'terus' mendapat reaksi Pemuda UMNo - Khairy Jamaluddin (menantu PM). Pemuda UMNo lain senyap je.....
Berbalik kepada isu di atas, kepada para peniaga yang jujur dan ikhlas berniaga kita rakamkan syabas, teruskan amalan dan sikap tidak ambil kesempatan tersebut. Sementara bagi yang bersikap 'menahan lukah dipergentingan' inilah yang 'perlu diajar' oleh rakyat dan agensi penguatkusaan tersebut atas sikap 'degil' dan 'engkarnya' itu. namun nak memuaskan hati kepada semua orang dalam satu masa adalah cukup payah dan sukar, maka itulah sebab adanya agama yang kita anuti 'minta' kita bersabar. Sabar itu adalah ujian dan pentingnya kita sebagai manusia, dalam saringan Allah bagi menuju syurga yang ditawarkan.

No comments: