Sunday, April 15, 2007

Budaya atau Membudayakan apa ni...?

Penerapan budaya atau membudayakan sesebuah masyarakat dengan sesesuatu budaya bukanlah tugas yang mudah, masa bagi membina budaya, agar ia menjadi budaya masyarakat tertentu.
Tugas mewujudkan budaya agar budaya dapat dibudayakan, tentulah oleh pembina atau pembuat dasarnya. Kita lihat lah di dunia kini, budaya yang berjaya membudayakan aspoek hidup masyarakat adalah budaya Amerika atau Barat. Sebagai contoh Amerika dengan gahnya telah berjaya mengeksport budaya ke luar Amerika, maka pengeksporatan tersebut berjaya. Tsunami budaya Amerika kini berakar umbi dan sesetengah negara terus mengamalkan budaya tersebut. Budaya tersebut bermula daripada makanan segera, pakaian dan sehinggalah dalam amalan dan pengamalan hidup.
Cuma di negara kita, Tsunami budaya Amerika lambat tersekat dengan adanya Islam dan budayanya. Negara-negara Iran, Pakistan dikira masih kuat tidaklah liberal budaya mereka. Kerana serangan budaya bertali arus melalui pelbagai saluran masuk ke setiap buah rumah.
Sebagai contoh di negara kita, mereka labelkan forum-forum hal ehwal Islam dipenuhi dengan badut2 agama dan seleberti agama. Tidak lebih daripada itu, ia sekadar budaya - budaya yang diamalkan dalam amalan keagamaan. Apa pun kita fikir-fikirkan , apakah benar berforum ini sebagai satu budaya atau amalan keagamaan. Mereka yang buat mereka yang cakap.

No comments: