Sunday, April 15, 2007

Apa nak jadi ni....

Kalangan para pegawai atasan dan rakyat terbanyak yang perihatin melihat negara kita semakin menuju kehancuran , institusi-institusi masyarakat semakin hilang dan pudar fungsinya, Sebagai contoh semangat kekitaan timbang rasa dan tolak ansur semakin hilang.
Terkini penulis, bertemu dengan satu kemalangan jalanraya yang berlaku jauh di kawasan pedalaman. Dan perkongsian pengalaman seolah2 hampir sama dengan rakan penulis yang memaklumkan kejadian menyayat hati. Tak tahulah oleh kerana 'kes kemalangan' mungkin terlalu biasa.
Peristiwa yang penulis lalui sendiri kurang sensasi , kerana melibatkan kemalangan biasa sekadar luka-luka dan pengsan sahaja si penunggang motosikal dan pemandu kenderaan tak luka benda pun, apa pun kemalangan ini melibatkan orang muda.
namun bagi rakan penulis, ia libatkan kematian, ceritanya kereta menantu kira biras kenalan rakan penulis ini terbabas dan gerguling2 jatuh ke kawasan cerun bukit yang tidak juga tinggi di satu kawasan tanah rancangan Felda, mertua rakan penulis ini dengan kudratnya seorang membalikkan kereta kancil ke kedudukan asal, kerana ramai yang lihat sahaja dari jauh atas jalan. Mertua rakan penulis maklumlah dah hilang punca, orang yang lalu lalang sekadar memerhati sahaja. Oleh kerana proses mengeluarkan mangsa lambat akhirnya pemandu kereta berkenaan meninggal dunia di tempat kejadian.
Apa yang menghairan dan menkagetkan penulis inilah nilai amalan masyarakat kita masa sekarang. Jauh di sudut hati mereka hanya sekadar menjadi pemerhati. Justeru marilah kita menelusuri kejadian2 dalam masyarakat yang melibatkan institusi2 besar. Menteri rasuah dan jadi biasa. Pengarah BPR rasuah dah biasa, makan rasuah dah jadi biasa dah.. maka yang turbinya ...dah lama dah ?

No comments: