Saturday, April 14, 2007

Dasar dan Pembuat Dasar mana penting ?

Terbayang iklan Astro yang tersentuh jiwa penulis 'siapa mengajar siapa belajar ? Penulis masih lagi belajar daripada pengalam hidup, terkini penulis ingin singgung sewaktu penulis mengikuti satu kuliah yang disampaikan oleh ustaz kat masjid berdekatan tempat tinggal penulis dalam banyak2 benda yang dia kata penulis teringat pesannya dan ingatannya berkali-kali pentingnya ..pembuat dasar dalam menentukan dasar, kalau disinggung dari sudut sirah tak usah cerita, cuma penulis buat analogi mudah , bialamana pembuat dasar pelajar mewajibkan pengajaran BI dalam subjek saisn dan matematik, alasannya nak bersaing diperingkat dunia masayarakat negara kita.
Sewaktu dalam kelas, penulis cuba 'melawan' dan rakan penulis cuba membantah, tetapi kot-kot manapun kita kalah kerana ia menjadi asas dan hujah, banyak instrument yang datang menekan, kalau melawan pun berjayalah peringkat kita sorang saje. teringat penulis di rumah kita kawal pula anak-anak itu ini tak boleh , bila kita tak ada dan anak kita keluar rumah tak terdaya kita nak halang dan tak terkangkang nak mengawalnya. Teringat penulis dasar dan penentu dasar menajadi penting. Itu belum lagi bab2 yang lain, semasa nak beli ayam nak cari tempat yang kita tahu sahih cara sembelihannya dan tahu cara sembelihannya cukup payah, kita ambil dari van yang lalu kat depan rumah, kita tanya kat dia macam mana tentang sembelihannya, orang yang berniaga ikan sayur ni pun kata dia tak tahu, Justeru banyak sangat yang meolabtkan dasar jadi berkait sangkut satu sama lain. Dasar nampak jadi penting.
Jika tadi , jika penjual ayam jual ayam kepada pengedar sayur yang lalu kawasan tempat tinggal penulis, dia faham dan ambil tanggungjawab agama dan tanggungjawab ini dipegagng sebagai dasar dalam perniagaannya , tentulah kita selamat, begiutu juga bpenjual sayur tadi pegagng dasar agama kuat, maka semua nya jadi cantik. Maka itulah pentingnya dasar.

No comments: