Monday, April 16, 2007

Antara Cuti, Bekerja dan Raya-Rayaan Malaysia ..

Semalam penulis terbaca dan terpandang ruang forum dalam sebuah akhbar harian berbahasa Melayu yang popular. Antara inti dan isu yang cuba penulis tersebut bawakan dan debatkan kerana katanya minta kerajaan Malaysia mengkaji cuti umum Malaysia kerana dah terlampau banyak. tambah beliau kalau diterus dan dikekalkan cuti nanti takut produktiviti negara terjejas.
Maka terbayang dalam kepala penulis, bahawa orang yang menyarankan hal ini tentulah dia seorang kaki kerja, yang komited dengan tugas2 dan tanggungjawab. Namun apa pun secara dhamir nya penulis setuju sangatlah tak kanlah kita nak lingkupkan negara kita. Maka kakitangan dan tangan kaki kerajaan kenalah setuju dengan penulis surat tersebut, benda ini adalah baik.
Namun dalam hati penulis, dalam masa yang sama kita juga kena saran dan ajak orang kita supaya tak banyakkan raya.. kita dalam islam dah ada banyak perayaan, maka raya-raya dan gila2 kan raya, hendaklah dihentikan. Sebagai contoh perayaan sambut Tahun Baru kita tak usah rayakan, disitu sahaja berapa banyak wang kita habiskan dengan tembak bunga api, setiap bandar seluruh Malaysia, Kalau duit bunga api tu kita buat rumah PPRT, buat rumah Flat kat KL ke ? Penulsi malas nak saran yang lain2 lagi, nak minta satu itu sahaja benda senang, malam tu kita minta pemimpin2 kita berdoa kat masjid, baca2 yasin ke tahlil kepada tokoh pejuang bangsa yang memerdekakan negara pada malam tahun baru ,pemimpin BN yang tidak beragama Islam minta dia pergi kat gereja, kuil, ke tokong ke... ai kita imarahlah sama...sebab agama semua kan sama....! dak gitu.
Penulis tak payahlah nak berhujah dan sanggah isu di atas, tapi dalam kepala penulis mengapa maju kita ikut sandaran dan cermin kan Singapura, tirulah Barat ke, Timur Ke , kan dulu Dasar Pandang Ke Timur... tak kan dah lupa ...memang kata bekas PM Tun Mahathir Muhammad.. Melayu Mudah Lupa... betoi sangat...dak gitu.

No comments: