Thursday, February 01, 2007

Ubahlah sistem Pilihanraya Kita ?

Malaysia dah terbentuk ,dibina dan mendukung pelbagai dasar. Dasarnya meraikan semua kaum dan pihak, seperti mana yang dihajati atau dikehendaki oleh British. Inilah harga bagi sebuah kemerdekaan yang tidak bercorak radikal. Berbanding dengan negara jiran kita Indonesia. Justeru itu , British sendiri yang membentuk acuan sebelum memberikan kemerdekaan. Maka dasar-dasar birokrasi Barat usang British ada yang adakala tidak disentuh langsung, tidak diubahsuai, dan malah ada diteruskan, dan paling malang terus dikekalkan seperti perlembagan negara yang tidak boleh disentuh dan dicabar sehingga kini. Maksudnya dari aspek2 tertentu contoh perkara 3.1.


Dasar-dasar negara semuanya sudah diubahsuai atau dilakukan usaha-usaha penambahbaikan, sebagai contohnya, dasar pendidikan, dasar perburuhan, dasar pelancongan, dasar persyarikatan, dasar perbankan, dasar kebudayaan nasional , dasar ekonomi dan pelbagai dasar2 telah diperhalusi dan dilakukan usaha2 penambahbaikan berlasanakan untuk menjamin keharmonian dan kesejahteraan rakyat.

Kini persoalannya mengapakah dasar memilih pemimpin negara tidak diubah, iaitu sisitem pilihanraya westminister British . Setelah kita 50 tahun merdeka patutnya kita bertambah matang dan wajar kita memberi apa2 yang terbaik kepada rakyat daripada apa-apa saja yang baik di bawah sisitem ini. Lihatlah betapa berhemah dan cekalnya Nelson Mandela di Afrika Selatan berjuang puluhan tahun bebaskan negara daripada cengkaman arpathied, bila berjaya pegang sekejap tampuk pemerintahan pastikan apa yang diperjuangkan itu dijalankan, selepas itu melepaskan jawatan atau kuasa kepada generasi seterusnya. Hemah dan lapang dada yang tinggi begini sukar dicari, malah bagi kita yang mengaku sebagai pemimpin negara dunia Islam. boleh kalah dengan mandela dari aspek prinsip.
Di Malaysia pemimpin di pilih lima tahun sekali, parti2 politik bebas meletakkan calon dengan berjuang dengan pelbagai dasar atau latar. Kawasan2 dibahagi2kan atau disempadankan dan wakil2 dipilih bagi mewakili kawasan2 tertentu. Banyak kelemahan yang ada pada sistem seumpama ini, sistem digunapakai kita hanya di amalkan oleh negara2 tertentu sahaja seperti India, bangladesh sahaja. Negara2 dunia lain memakai sisitem meraikan undi semuapengundi. Hak sama rata kepada parti yang bertanding. malah guna paratusan undi ini digunapakai di 199 buah negara dunia.
Untuk para pelajar2 sekolah menengah penjelasan sisitem ini sedikit didedahkan.makna sistem pendidikan negara kita tidak mengasuh atau mendidik peringkat remaja atau dibangku sekolah cara pemimpin negara di pilih dan saluran2nya. Monopoli satu parti atau dalam istilah lain kerajaan itu umno dan Umno itu kerajaan sudah terpahat dalam minda pelajar secara tidak langsung. Adalah sukar guru dan memperjelaskan perkara2 seumpama ini, hatta lebih parah guru itu sendiripun keliru tentang apa dan bagaimana pemimpin dipilih. maksudnya guru kena celik ICT.
Jika guru2 lepasan IPTA pendedahan mungkin adalah lebih2 kurang, jika yang ambil tahu.

No comments: