Wednesday, February 07, 2007

Mudah dan Galakan Untuk Orang Buat Amal dan Baik

Kita sepatutnya berikan galakkan untuk sesiapa sahaja untuk membina masjid. Asalkan dibina atas tanah yang sesuai, ikut prosedur dan dibuat dengan niat baik. Kemudian hendaklah diisi dengan majlis pengisian ilmu, jangaan ada amalan sembayan pakai niat, ataupun sembayang zohor tinggal satu rakaat, jangan ada sembahyang bile perlu.perkara- perkara seumpama ini sahajalah yang perlu pihak berkuasa kawal selia dan pantau dan cegah.

Maka tidak berbangkitlah ataupun yang hendak diganjilkan atau di isukan, masjid bagi Cina Muslim. Khasnya yang dituntut oleh komuniti Cina Muslim di Melaka. Sepatutnya kitalah yang rasa malu betapa orang Cina Muslim Malaysia mahukan masjid mereka sendiri. Kita patutlah alu-alukan dan sokong , kerana mereka juga mahu atau hendak jalankan aktiviti-aktiviti mengikut keselesaan mereka,umpamanya adakan kuliah-kuliah, kelas-kelas agama dalam bahasa mereka, fardu ain dalam bahasa ibunda sendiri , yang penting Islam sampai dan difahami oleh semua kaum dan 1001 perkara ikut budaya mereka tanpa bercanggah dengan Islam sebenar. Kita patut alu-alukan dan tak namapak tak kenanya..

Jika di negara kita ada masjid India bagi kaum India Muslim, Masjid Pakistan , masjid kaum lain tak nampak janggal dan tidak bolehnya. tetapi oleh kerana dalam pemikiran orang kita yang otai-otai islam dan terlebih Islam serta Islam dijadikan hak kekal komuniti Melayu Malaysia, maka tiada anjakan paradigma berlaku, dalam sarang pemimpinlah biasanya penuh dengan prajedius dan prangsangka, takut dan takut serta bimbang dan terus merasai bimbang. maka tiadalah yang rasional lagi. Petakalah kita ibaratkan cara berfikir begini betapa lemahnya mereka para penguasa -penguasa di negara2 islam ke arah sumbangkan hadahri islam. Apa dikata tak seprti yang dikota. Maka kita tak hairan dan pelik Islam terus terusan dipinggir dan terpinggir.
Abah.... mau optimis sahaja

No comments: