Thursday, February 15, 2007

Siapa Pembela Islam ?

Minggu ini tiada berita sehebat cerita Zulhaidi Omar dari Batu Pahat, yang dikatakan tertukar sejak 29 tahun dahulu. Beliau dipelihara oleh sepasang pasangan Melayu yang bermasalah dan bertindak meninggalkan dia. Kemudian beliau dipelihara oleh sepasang pasangan Cina. Diberitakan oleh media dia tidak gembira dan mahu kembali kepada agama asal ibubapanya iaitu agama Buddha.
Penulis teringat lirik lagu "Kian" , luka sebagai umat islam semakin lama terhiiris tidak siapa yang tahu. Bagaimana 'tsunami' atau krisis nilai kepada umat Islam Malaysia. Rata2 hanya segelintir sahaja yang ada rasa dan perasaan sayu terhadap masa depan kepada Zulhaidi Omar. Harapan kita nak harap kepada sapa ? Jika kes atau hal ini berlaku di dunia luar tentulah tidak macam mana berlaku kat negara kita. Itulah hujah yang paling naif daripada penulis, hujah streotaip dan diulang-ulang.
Janji Allah akhir zaman Islam kembali dagang , kegeldangan dan kedagangan islam, di serlahkan, kita letakkan harapan kepada yang diharap, kita mahukan pulangan dan jagaan kepada pihak yang wajar menjaga, islam tidak terjaga-jaga juga. Tidak usahlah kita menunjuk tangan atau jari telunjuk kepada orang atau pihak yang ditunjuk, kerana itu semua sudah letih. Nampaknya orang yang berkuasa dan ada kuasa pun dah letih ?
Ini kes terpencil mungkin itu jawapan mereka. Berapa banyak kes2 seumpama Zuhaidi Omar dah sedang berlaku, wallahualam bissawab...
Abah.... Allahua akhbar, Allahua akhbar

No comments: