Friday, February 16, 2007

Terima kasih daun keladi ..

Gemparlah seantero Malaya, ungkapan dailog popular filem-filem klasik P Ramlee. Semalam Perdana Menteri berkata, bawah Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) Program Lonjakan Perdana Pendidikan Luar Bandar itu turut membela nasib 143,000 guru melalui insentif khas guru pedalaman mengikut lokasi dan kesukaran perkhidmatan. Nilai duit elaun antara RM500 sehingga RM1500 sebulan ke.. rasa setahun la tu.

Tambahnya, mereka turut diberikan elaun ‘balik kampung’ sekali setahun beserta perlindungan insurans selain pembinaan rumah guru yang baru dan menaik taraf perumahan sedia ada.‘‘Guru yang mengajar di kawasan pedalaman ini perlu dibantu dan diberikan insentif kerana mereka menerima arahan dan sanggup berkorban menghadapi kesusahan. Inilah hero kita dalam perkhidmatan perguruan,” ujar beliau.
Maka tidak adalah khabar gembira yang mengembirakan para guru yang puluhan tahun berkhidmat di pedalaman. Penulis berharap penyelarasan dan pemberiaan itu diperjelaskan dengan sejelas oleh pekeliling JPA. Abah ucapakan terima kasih kepada PM dan tahniah dan syabas teruskan khidmat kepada rakan-rakan guru yang banyak menabur khidmat bakti di Sabah dan Sarawak. Guru-guru lain bersikap profesional dan jangan gelabah.
Memanglah kalau nak diulas banyak benda, pahit getir. maka kerajaan amat faham dan cukup memahami. Janganlah kakitangan jabatan lain rasa cemburu, itu aje...

No comments: