Thursday, February 15, 2007

Main-main atau bermain-main ?

Bila menteri dalam kabinet Malaysia main-main, atau bermain-main dengan tugas serta tanggungjawab. Isunya tidak lah besar sangat iaitu KKDN tawarkan cabutan bertuah sebuah kereta MyVy bagi pemegang bertuah pembuat My Kad satu ketika dahulu. Janji tidak ditunaikan sebaliknya , kementerian yang diambil oleh menteri Baru bangkitkan ia sebagai satu tindakan bodoh. Sebarang bentuk tindakan atau apa sahaja pengucapan kita akan menjadi sejarah dan perisitiwa bersejarah bagi negara. Apatah lagi jika ia dilakukan oleh seorang menteri.
Atas sifat sebagai seorang Islam mengaku salah dan memperbetulkan kesalahan diri atau orang lain adalah baik. Langkah ini amat kita alu-alukan dan hargai. Cuma sedikit sahaja bilangan orang yang mahu mengaku salah dan memperbetulkan kesalahan, apa tah lagi melibatkan urusan dengan orang ramai bagi sesebuah negara.
Rakyat mudah dipermain dan mainkan, umpama seorang budak hingusan, tawarkan benda, gula-gulakan semua tindakan dengan ganjaran, rangsangan, di mana akhirnya rakyat terdidik secara langsung dengan perkara-perkara seumpama itu.
Selepas rakyat dilekakan, dirangsang dan dididik seumpama itu, kerajaan nanti akan marah dengan macam2 yang dilabelkan. Berbudaya makan suaplah, mentaliti subsidi lah, budaya masih lagi bergantung kepada tongkatlah . Semua istilah-istilah di atas adalah untuk dinegatifkan sesuatu bangsa dalam negara itu.
Selepas ini, cakap tidak serupa bikin ini akan berlaku pula dalam pilihanraya umum yang akan datang tidak berapa lama lagi.

No comments: