Wednesday, February 07, 2007

Maka puashatilah mereka yang rasa profession perguruan terlalu dimanjakan berbanding dengan profession2 yang lain , kerana guru dengan lain perkataan kerja sikit cuti banyak gaji besar. Kini tugas guru sudah tiada lagi istimewa dan tarafnya sama tara dengan rakan-rakan setugas para pegawai kerajaan daripada sector-sektor pekerjaan yang lain. Daripada 800,000 ribu kakaitangan guru sahaja seramai 70,000 orang iaitu hampir 10 peratus.

Pertama , puashati itu datang kerana tuntutannya mulai 2007 seluruh negara, Kementerian Pelajaran sudah pun menguatkuasa pekeliling JPA yang mahukan sessi persekolahan bagi sekolah-sekolah di negara kita bermula daripada jam 7.30 pagi sehingga 2.40 petang. Maka sesetengah sekolah dan sesetengah negeri terus sahaja laksana masa berkerja guru sudah lengkap iaitu daripada 7.30 pagi sehingga 4.30 petang (iaitu 8 jam sehari arahan JPA) sekaligus para pelajarnya sekali. Sama dengan kakitangan-kakitangan yang lain. Cumanya sekarang guru-guru sekolah rendah sahaja masih lagi kekal jam 7.30 pagi sehingga jam 1.30 tengah hari. Makna nya sekolah satu sesi , perkara ini tidak akan terlepas, mereka tunggulah sahaja.

Bila keadaan ini, sudah terlaksana janganlah para ibubapa bersungut, dan merungut kerana masa di sekolah terlalu lama. Pelajar letih dan bosan tidak berbangkitlah lagi. Janganlah ibubapa marah jika guru terpaksa ‘bertindak’ sebab lebih lama di sekolah lebih lah kesalahan pelajar akan terkesan, ini adalah sifir mudah, macam kita kerja lebih lama lebihlah gajinya, begitu juga dengan guru tak terkecualilah tuu..Maka banyaklah 1001 baik dan buruknya. Jika dibahas tidak ada kesudahannya. Kerana sekarang ini, masing-masing tiadalah lebih dan melebahi satu sama lain, kedudukannya sudah setara.



Dengan ini rasa dengki dan rasa tidak puashati kalangan yang tidak berpuashati atau amnya orang-orang daripada jabatan lain yang ‘suka’ kepada guru-guru nampaknya atau dirasakan sudah reda, agaknya lah….Demi keadilanlah, para guru jangan lah cepat melenting kerana tuntuntan pendidikan tidak seperti dulu, janganlah banding2kan sejarah
Dulu dan sekarang , hulu atau parang memang lain dan berubah, yang ni kena terima hakikat.


Kalau ada pun tinggallah guru-guru yang hendak berjuang untuk membela nasib kaum gurunya atau membangkitkan itu, ini ,suara mereka kena atau wajar disalurkan keletihan itu melalui kesatuan-kesatuan guru-guru yang bercambah-cambah, hok boleh berkira sikit NUTP sahaja, hok lain-lain dok dengor khabor…..hah kesatuan-kesatuan guru-guru yang lain lebih kepada kutip yuran dan buat tempat pinjam meminjam haje.. pulok tu bunga tinggi lak , mengalahkan bank-bank konvensional .

Malah Bank Guru idea Dato Ketua Pengarah dulu , tak tahu ke mana, cukup tahun dia hantor rimender , kepada sesiapa yang dipaksa rela oleh GB dan Pengetua2 dulu zamannya kerana mereka berlumba2 cari ke benda tak taulah den…. Hok ni pun satu jelasnya memang tak jelas tujuan Bank ini diadakan ?

Berbalik kita dengan hal di atas, Menteri Pelajaran yang sedia ada atau kini orang yang patut bangga dirilah , kitaorang patut angkat topi dan tabik , kerana beliau berjaya mengangkat dan memartabatkan profession perguruan ke persada dunia dan globallah katakana.

Memanglah dunia pendidikan sentiasa berubah, maka sekaligus guru-guru yang ada seharus dan sewajar berubah kerana mereka adalah agen dalam menjana perubahan masyarakat. Kita tidak harus takut, kita perlukan pengorbanan demi maruah negara dan bangsa. Nah guru-guru harus lapang dada dan lapang hati…… ini semua adalah buat kamu.


Justeru kepadatan dan kepanjangan waktu belajar pokok isu atau pokok persoalan, kerana perkara-perkara berbangkit , maka wajarlah kita hendaknya kita lebihkan anak-anak kita dari segi kuantiti masanya yang harus diterima, maka hanya kita perlu melihat hasilnya nanti 20 tahun akan datang , maknanya tahun 2027. Masa sahaja yang akan menentukannya, penulis waktu itu sudah cukup tua , atau pun dah meninggal wallahualam bisssawab…

Oleh itu, jika guru tuntut itu dan ini janganlah pihak lain rasa ‘dengki’ kerana sekarang permainan atas padang yang sama rata. Maka hendaklah para pemain, pengurus dan jurulatih daripada kalangan guru dan bukan guru itu kena kuat bekerjalah,..
Siapa yang pandai dan mahir atur urus dia akan lebih berjaya dan akan sentiasa dahulu dan mendahului… inilah namanya persaingan yang sihatlah… ini dikira sudah cukup baiklah…

Kerana dasar kerajaan mahukan kuantiti masa itu dipenuhi dan masalah guru-guru adalah masalah kedua dan bersifat terpencil. Jika guru-guru yang terseksa batin atau batin nya menjerit ….tolong cari kerja lain, sebab ramai siswazah yang menganggur


Bagi guru-guru , walaupun alas an mendidik manusia bukan macam jual barang dagagang itu bukan alas an, masing-masing ada pelanggan, jabatan-jabatan lain pelanggannya manusia, guru pun sama namanya murid2 atau pelajar. Jabatan lain pelanggan nya boleh lari atau tukar tempat urusan, pelanggan bagi guru juga tak tahan boleh pindah sekolah atau pindah ke negri lain, bezanya dia tidaklah boleh boleh beralih daripada Celcom ke Maxis, kalau tak puashati diam dan tamatkan perkhidmatan. Pun begitu ibubapa boleh juga berbuat begitu dia boleh berhentikan anak-anak jika tidak suka dan hantar anak-anak mereka ke sekolah2 antarabangsa atau swasta yang bersepah2 di negara kita.

Bersambung......

No comments: