Wednesday, February 07, 2007

Adalah menjadi tugas masing-masing untuk mengawal apa yang perlu dikawal terutama berkaitan akan bidang dan tugas yang di bawah kawalannya masing-masing, bagi seorang bapa tentulah ia patut kawal dan jaga anak-anaknya, begitu juga dengan guru mestilah berkaitan dengan anak didiknya dan majikannya, manakala kerajaan tentulah rakyat keseluruhannya. Perkara kawalan itu tidak kira besar kecil atau besar, kerana ia tetap sebagai tugas dan tanggungjawab.

Bagi diri penulis ada satu dua pengalaman cuti rehat, bukan cuti tetapi terpaksa bekerja di rumah dan menjaga anak begitu memenatkan,terbayang akan kehebatan ibu dan penulis rakamkan syabas dan tahniah kepada kaum ibu.

Seperkara yang istimewa, dalam banyak – banyak tugas ‘dalaman’ penulis. Penulis juga diberi pengalaman oleh anak kecil, iaitu cara-cara menghadapi tentang tetamu yang tidak diundang maksudnya jurujual dari rumah ke rumah, yang bertugas menjaja 1001 produk, ada betul ada tak betul. Bagi anak penulis apa yang diajar oleh nya cara atau jalan penyelesian terbaik adalah dengan cara menutup pintu sahaja. Rupanya, anak penulis dah dididik oleh ibunya supaya menutup pintu kerana takut orang datang menjaja dari rumah ke rumah. Alas an kedua malas melayan, ketiga takut terpengaruh dan tergoda dengan pujuk rayu jurujual, keempat yang paling bahaya tak sampai hati dan kesian dan kelima biasanya jurujual akan lecturer antara 1 jam ke atas dan kekadang lebih lagi .

Dalam benak penulis jika masa pilihanraya kecil memang tuan rumah perlu buka rumah kerana dapat pelbagai habuan, silap2 haribulan pak menteri atau para selebreti yang datang ke rumah.
Berbalik dalam hal jurujual rumah ke rumah , sepatutnya dalam ekonomi pasaran bebas, janganlah tanggungjawab kerajaan lepas selepasnya , bidang semacam ini perlu juga ada kawalan macam kerajaan kawal kebebasan bersuara, kebebasan berakhbar, ISA anasir surbersif, Janganlah kegiatan jurujual ini mengancam kehidupan masyarakat, cukuplah aktiviti perniagaan sekitar bandar , jangan masuk ke kampung tipu sana sini. Bila parah dan membarah baru nak kawal dah terlambat.
Kita sering dengar ramai orang tertipu dengan kegiatan dagangan seperti ini, jumlahnya tidak kecil, laporan polis dah dibuat. Jangan bagi kerja tambahan kepada polis banyak benda yang mereka kena jaga, dah la gaji kecil bebanan tugas bertambah. sepatutnya biang tugas ang dapat dimainkan kerajaan bukan setakat beri kuasa penguatkuasaan bawah KHEPDNP sahaja. Political will dari kerajaan kena kuat. Kita tak mahu , kejadian berulang, bila mana bank-bank kecil ditutup dan ditelan oleh bank-bank besar, tujuan murni nampak cantik, tetapi akibat tindakan tersebut bank2 gergasi jadi sombong , pelanggan utama buka orang2 miskin tetapi orang kaya, sebagai pilihan mereka ini kena cari along. Akibatnya berlaku lah seperti apa yang berlaku sekarang, keguatan along bermaharajalela, maka kerajaan baru nak bertindak, dah terlambat, kegiatan ini sudah jadi darah daging payah dah nak ubah, kaki tangan dah diikat along berraja dimata bertakhta dihati. Persetan sama amaran dan undang2.

No comments: