Thursday, February 15, 2007

Dua berita dan pemberitaan yang berbeda dalam dua buah akhbar berbahasa Melayu. Pertama kegigihan seorang wanita bekerja 18 jam sehari kerana kesempitan hidup di Melaka, bagi membantu suaminya membesar dan menyekolahkan lima daripada enam anak mereka termasuk seorang yang kini menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Lendu, Alor Gajah, di sini.

Faridah berkata, dia terpaksa berkerja keras termasuk mengambil upah menjahit baju berikutan pendapatan suaminya yang bekerja memotong rumput secara kontrak tidak mencukupi untuk menampung keperluan dan kehidupan mereka sekeluarga terutama pelajaran anak mereka.Katanya, gaji suaminya hanya RM500 sebulan manakala pendapatan yang diperoleh dengan mengambil upah menjahit baju tidak menentu kerana ia bergantung kepada keadaan.“Bayangkan dengan pendapatan suami saya sebanyak itu, manalah cukup untuk kami hidup dengan selesa anak-beranak kerana perbelanjaan sekolah budak-budak saja lebih dari segalanya.“Tiga anak kami yang belajar di tahun satu, empat dan lima termasuk seorang lagi yang menuntut di tingkatan empat manakala yang paling kecil pula akan memasuki tadika tidak lama lagi,” katanya.Faridah berkata, perbelanjaan persekolahan anak kedua mereka yang menuntut di tingkatan empat untuk sehari saja perlu disiapkan sebanyak RM5 termasuk wang tambang bas dan wang saku. Katanya, itu tidak termasuk perbelanjaan lain bagi anak mereka yang belajar di sekolah rendah dan UiTM.“Kami langsung tidak menerima bantuan bulanan kebajikan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mahupun mana-mana pihak.“Malah, kami juga terpaksa menyewa rumah awam untuk sementara dengan sewa sebanyak RM100 sebulan,” katanya.
Dia mendakwa pernah memohon pinjaman untuk membeli sebuah mesin jahit tetapi ditolak kerana masih mempunyai suami. “Bagaimanapun saya tetap bersyukur apabila terpilih untuk menerima sumbangan bantuan wang tunai daripada Majlis Agama Islam Melaka (Maim) hari ini sebanyak RM200 termasuk sekampit beras dengan bantuan Pusat Perkhidmatan Barisan Nasional (Pembela BN) negeri dan ia sekurang-kurangnya dapat meringankan kesulitan yang kami hadapi ini,” katanya kepada Harian Metro ketika ditemui di majlis penyampaian sumbangan bantuan kepada fakir miskin di pejabat Maim di Bangunan Graha Maju dekat sini, semalam..
Sementara berita kedua, dilaporkan suami minta gaji isteri sara keluarga. Katanya saya sudah empat tahun mendirikan rumah tangga dan mempunyai dua cahaya mata. Masalahnya suami saya kedekut dan suka mengharapkan duit gaji saya. Oleh kerana dia melihat gaji saya kini hampir sama dengan gajinya, dia menyuarakan hasrat supaya saya membantunya dalam perbelanjaan bulanan. Adakah dia mempunyai hak untuk meminta gaji saya; setakat mana hak suami terhadap saya dan adakah benar dia tidak boleh meminta duit daripada saya. Selain itu, adakah benar sekiranya saya memberinya wang, itu dikira hutang kepadanya; suami saya terlalu kedekut dan bolehkah saya mengambil wangnya untuk membeli keperluan saya dan anak tanpa pengetahuannya. Malah, suami saya juga tidak mahu memberitahu ke mana wang gajinya pergi setiap bulan. Saya pernah meminta dia menyenaraikan segala perbelanjaan tetapi dia enggan.
Makna dua orang isteri yang bebeza latar belakang pendidikan. Mungkin kerana corak hidup yang berbeda. Apa pun itulah asam garam dan realiti dunia. Penulis tidak mahu menghukum antara dua suami dan isteri mereka masing2. Cuma kita mahukan dalam kerukunan hidup terpancar keikhlasan. Kes pertama suami pertama kurang pendidikan, kerja kuat, ikhlas kepada isteri dan anak-anak. Isteri simpati sama-sama bangunkan dan majukan keluarga. Kes kedua suami isteri tinggal dibandar besar, berpendidikan, mahu hidup senang dan glamour kot, masing-masing curiga mencurgailah tu, keikhlasan tiada, pihak masing2 anggap dialah betul dan benar.
Apa pun penulis, mau respon dengan satu artikel dalam akhbar di negara kita dua tiga hari kelmarin. Tajuknya bukan bermakna kekal lama berumahtangga itu hidup berkeluarga berkualiti. Rencana di atas menidakkan macam mana orang zaman era 60 an dan 70an berjaya kekalkan rumahtangga tak bercerai berai keluarga, namun hidup berkeluarga mereka tidak ada kualiti.
Memanglah nilai 'kualiti' adalah mengikut ukuran sezaman. Kita tidak boleh mengklasfikasikan kualiti hidup berkeluarga zaman nenek moyang sama dengan zaman globalisasi. Ukuran sezaman sudah berbeda. Sememangnyalah matlamat akhir kualiti dan kepuasan. Jika jawatan atau kuasa peringkat akhir mahu sebagai PM, pegawai matlamat akhirnya naik pangkat menjadi ketua pengarah. Hartawan matlamat akhir mahu sasarkan ke tahap Jutawan. Pendekata semua orang mahu kejarkan kualiti hidup dalam kehidupan. Seandai matlamat itu tidak tercapai adakah kita nak anggap hidup mereka tadi tiada kualiti. Hatta tugas dan jawatan yang anda pegang kini pun tak kanlah tiada kualiti.
Jika lah kita nak terima begitu. Marilah kita katakan kepada penulis yang menulis artikel berkenaan hal ini , kita katakan tiada kualiti penulis atau wartawan awak zaman ini, berbanding zaman sebelumnya.. kerana mereka (wartawan) mampu menjana dan membuat perubahan, kerana mereka pencetus dan penjana semangat nasionalisme Melayu. Mereka adalah golongan reformis duduk dibarisan hadapan, membangkit dan menjana jati diri bangsa bangun menentang penjajah waktu itu. Berbanding awak(penulis artikel di atas) apa yang awak buat sekadar jurulapor, tidak lebih daripada itu, apa sumbangan anda selain daripada maka gaji. Jika inilah yang kita mahukan kualiti dalam bidang kewartawanan. Cuba awak pulihkan masalah sosial dalam masyarakat dengan cetuskan kesedaran. lakukan perubahan , macam mana ?
Abah.... cermin diri, cari salah orang memang sedap

No comments: