Saturday, February 10, 2007

Berakhlak dan Tunjuk lah Akhlak

Isu buku teks bergema lagi. Pengumuman kerajaan melalui kementerian Pelajaran menjelang 2008 , buku teks percuma secara automatik kepada semua pelajar. tarik nafas lega para ibubapa termasuk yang kaya-kaya dan kaya raya serta mewah.
Dua hari lepas, dilaporkan PM dengan selamba mengulas antara kata dalam loghat utara, 'tak kan semua nak bagi free kot', Dah kita nak tanya hampa buat mesyuarat dan buat keputusan macam mana. Dulu depa juga kata dengan bangga dan canangkan tahun 2008 buku teks percuma, buka pak man laksa kata, bukan man tekong cakap, buka pak din habar, tapi Dato Menteri kata, nampaklah hampa kerja cin cai, main sedap , hentam keromo, ikut apa nak cakap sahaja.
Kalu macam ni teruklah hampa, menteri caca marba, dan budaya berdolak dalik dah jadi asam garam dan mainan. sepatutnya kita menteri2 beragama Islam, mestilah menunjukkan akhlak , iaitu berakhlak dari semua aspek, termasuk ada rasa akhlak dalam bercakap.
Selepas ni, jangan marah dan mahukan orang bawahan nak berakhlak, sepatutnya pemimpin dulu mesti tunjukkan akhlak dan berakhlak semasa berjanji dan membuat janji. Sebab dalam Islam kita boleh berjanji tapi diajar akhlaknya iaitu ssuatu tanggungjawab atau perkara yang dipikul akan terlaksana oleh pemegang amanah dengan diajar cara atau akhlaknya iaitu denganperkataan insyallah. Buatlah janji , cakaplah apa nak cakap tapi dengan menunjukkan akhlak, jangan sampai menunjukkan rasa ego, gong atau megah sudahlah. Inilah akhlak yang diajar oleh Islam, tak kiralah dia pak menteri ke, pemimpin kecil atau besar.
Tujuan cakap berakhlak menunjukkan kita ada perasaan rendah diri, kerana kita tahu kadar dan sifat makhluk yang sentiasa lemah dan dhaif. Bila dalam keadaan ini tiadalah tempelak dan tohmahan akan diterima...kerana kita sudah memberikan harapan kepada orang dalam hal ini, jadi sebagai sifat manusia dia berkehendak ke atas apa atau perkara2 yang diharapkan....
abah.... mau koreksi diri

No comments: