Saturday, February 10, 2007

Mahu Kerajaan Kota Apa Yang Di kata

Dailog Pm bersama-sama ketua agama dan selepas itu dengan NGo-NGO Islam amat dialu-alukan. Rentetan itu, dilaporkan semalam Badan bukan kerajaan (NGO) Islam semalam sepakat meminta kerajaan tegas dalam menangani isu berkaitan Islam dan umatnya bagi mengelak sebarang kontroversi dan memperlekehkan agama.

Ia dinyatakan pemimpin NGO terbabit dalam pertemuan tertutup kira-kira dua jam dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di pejabatnya di sini semalam.Antaranya ialah Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), Persatuan Pengguna Islam Malaysia, Persatuan Ulama Malaysia dan Persatuan Peguam Syarie Malaysia.Mereka juga menyuarakan kebimbangan yang kebanyakannya tertumpu kepada kedudukan agama Islam dalam Perlembagaan dan perundangan yang berkaitan. Presiden Abim, Yusri Mohamad, berkata adalah penting bagi bukan Islam tidak campur tangan dalam isu Perlembagaan yang selama ini digunakan bagi mentadbir negara."Kita hidup tenteram selama berdekad. Kita tidak seharusnya mencampuri formula yang berjaya. Perlembagaan meletakkan Islam sebagai agama rasmi. Kita tidak boleh melayan percubaan untuk menyamaratakan semua agama."Dalam melindungi kepentingan rakyat pelbagai agama, ia tidak bermakna kita mesti tunduk kepada tuntutan mereka," katanya ketika dihubungi selepas pertemuan itu.
Katanya, Abdullah menyarankan supaya pertemuan susulan diadakan pada tarikh sesuai bagi perbincangan lanjut.Kelmarin, Abdullah mengadakan pertemuan dengan Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu dan Sikh.Yusri berkata, NGO Islam komited untuk mengadakan dialog dengan bukan Islam tetapi hendaklah diadakan dalam forum tertutup yang sempurna.Selain itu, katanya, dalam pertemuan itu, NGO Islam menyenaraikan isu murtad sebagai salah satu isu yang membimbangkan.
Apa yang kita mahu, selepas ini kita mahu tanggungjawab penuh dan dengan penuh rasa tanggungjawab kerajaan terus perkemaskan usaha apa yang dituntut oleh NGO-NGO Islam dengan setegas-tegasnya. Biarlah nampak bersungguh-sungguh dan tegas.
Abah.... tunggu lama dah

No comments: