Saturday, January 06, 2007

Nilai Pendidikan Masa Kini ?

Masa dan zaman sentiasa berubah, begitu juga dengan dunia realiti pendidikan. Muktahir ini masa yang dihabiskan oleh para pelajar sekolah2 harian di seluruh negara semakin diansur dan beransur2kan penuh mengikut waktu pejabat iaitu 7.30 ke 4.30 ptg. Jeritan dan pandangan sudah banyak dilontarkan. Justeru, kini tiadalah istimewa profession perguruan dan masa sudah berakhir , maka tiadalah bezanya atau perbedaan para guru dengan kakitangan kerajaan yang lain. dari segi hak dan kepentingan guru tidaklah boleh membantah kerana sudah terakru pegawai yang menurut perintah, maka kini roh dan semangat guru pun macamlah kakitangan kerajaan yang lain.
Bagi penulis sendiri, yang terlibat secara langsung melihat realiti ini dari segi kesan dan kesan jangkapanjang. Satu ketika dulu rakyat teramai amat amarah kerana mereka yang memilih profession ini adalah sebagai pilihan terakhir, macam2lah kesannya kata mereka, nampak sekarang sudah tidak berbangkit, ia dah jadi cerita2 lama. Bagi penulis sepatutnya sebelum dilaksanakan sesuatu dasar biarlah dilaksanakan dengan berhati2, atas niat dan matlamat ia berkesan dan beri keuntungan, kerana manusia dididik bukan atas dasar mencari keuntungan, maka pepatah melayu biar lambat asal selamat, hendaklah diguna pakai. Selalunya manusia mudah dan memang menjadi satu bandingan sejarah bila sipolan jadi anu dan ini ,dia buat itu dan ini, para pembuat dasar jangan terlalu bangga dan berkerja ke arah itu, mereka hendaklah jadi orang besar ,buat dan dilaksana pada zaman dengan betul, jangan leka dan mimpi serta lali ukuran pujian tertentu yang bersifat subjektif, rata2 dasar pendidikan hari ini gagal mendidik dan memanusiakan manusia. Kita makin terhakis dan dihakis dengan nilai2 murni tidak lagi jadi instrument pengreddan pendidikan, pendidikan hari ini lebih bersifat atau orentasi peperiksaan.
Manusia yang mendidik dan dididik adalah manusia bukan robot. Para pembuat dasar boleh masuk apa saja aktiviti dan program melasakkan minda dan rohani, adakah dengan padatkan masa dengan jumlah masa dan subjek yang diterima boleh lahirkan insan yang seimbang dari aspek rohani, jasmani,intelek dan emosi.
Lihatlah 10 tahun lagi apa yang kita hasilkan pada masa ini, demikianlah kata2 Tn Guru MB (2007 - 2015).

No comments: