Sunday, January 07, 2007

Walaupun Pendidikan sarat dengan Dasar Pendidikan Negara, termasuklah bermula Laporan Barnes, Fenn Wu, Rahman Talib, Penyata Razak dan Laporan JK Kabinet melihatkan kita mahukan kesempurnaan serta menyeluruh.
Sebenarnya membangun bersama2 dasar itu, cuma dapat diterap sebahagian daripada kehidupan. Bagaimana pula dasar kita dengan bidang2 atau displin portfolio lain seperti Pelancongan, Buruh dan sebagainya. Setakat kesepaduan dunia pendidikan bersepadu dasarnya secara jelas dan detail, rangkuman manusia yang terdidik dan sempurna melalui proses pendidikan negara hendaklah diteruskan dengan sokongan2 dasar2 dari pelbagai kementerian dalam menghala tujukan rakyat di negara ini.
Justeru sudah sampai masa, pendetailan dasar2 hendaklah dikaji semula bincang dan bentuk bagi mencakupi semua aspek kehidupan rakyat. Terbaru adalah contohnya seperti ini yang dikehendakki rakyat.... Syorkan kepada kerajaan supaya mensyaratkan kepada kilang-kilang mengambil paling kurang seorang guru agama Islam bagi mengajar pekerja-pekerja Islam tentang agama mereka, supaya pekerja-pekerja kilang tidak terus jahil tentang agama. Ini adalah satu contoh sahaja. Sebabnya negara yang sudah 20 tahun menumpukan industri nampak pincang rakyat daripada segi nilai dan moral. maksimum 24 tahun melalui insan dalam dunia pendidikan , maka impaknya belum terkesan, ombak atau krisis moral/akhlak ibarat taufam tsunami melanda akhlak para rakyat negara kini yang makin terhakis.

Hatta , terbaru seorang mufti sudah tidak mahu dan sanggup membuat kerja2 intipan bagi memberkas pasangan yang berkhalwat. Jelas orang agama atau pihak berkuasa agama sendiri sudah mulai diresapi dengan budaya 'fact and figure', kerana ia mahu spt hasil darab 2x2 jawapannya 4 , kan kukuh tu. Jadi nilai, etika, norma kan itu bersifat subjektif tidak ada bentuk nilai dan kaedah pengukuran. Logikanya begitu, nah nampak jelas sekarang pemikiran tu dah masuk dan kini akan jadi budaya dan akhir akan membudayakan budaya masyarakat. Inilah gelombang lebih parah lagi daripada tsunami.
Oleh itu, penulis yang terlibat dalam latihan industri sebagai kerja2 akhir atau tugasan akhir semasa mahu menamatkan belajar dulu. Sebelumnya pernah terlibat dan bekerja sebagai buruh , kita lihat pihak berkuasa sudah tidak ada kawalan atau hilang kuasa bagi memantau kilang2 yang tidak dibuat undang2 dan peraturan bertulis. Cuma pihak berkuasa setakat boleh bertindak jika pekerja tidak didaftar dengan KWSP atau EPF, Lain2 lemah hatta pampasan pekerja yang dianayai dan dibuang dgn sewenang2 terkadang pihak berkuasa kecundang. Maka tidak pelik dan hairan macam mana kilang2 industri kecil dan besar beroperasi tanpa lesen dan kebenaran, api dan air tetap disalurkan maka halallah operasi mereka. Dala hal ini mana dia kesepaduan mereka, apa guna mensyuarat majlis tindakan daerah, apa mereka bincang, apa mereka buat, apa mereka lapor - jika semua kerja didasarkan kerana Allah dan ikhlas kita rasakan tidak berbangkit perkara2 ini. Bersambung ....
Abah.... baru kenal dunia

No comments: