Thursday, November 09, 2006

Memada2 lah Oh Pemimpin2 ku.....

Nampak beruntunglah nasib orang yang dijadikan kaya, buat rumah RM5 juta , upah bunuh orang RM1 juta laporan Kosmo hari ini (9hb Nov.06). Kami orang kampoung nak dapat RM30 sehari pun payah... itulah keluhan seorang orang tua yang Abah kebetulan minum kat sebuah kedai kopi sekembali dari bertugas.
Bila difikir2kan ada juga benar dan betulnya pendapat warga emas , tentang keluhan sambil lalunya. Tapi bila 2 dicongakkan sebanrnya Tuhan maha adil. Dijadikan ada sebahagian manusia kaya miskin, baik jahat, cantik rupa paras dan berlawanan sifat2nya. Orang yang kaya nampak kaya tetapi jarang yang kaya budi bahasa, belas kasihan, simpati, Maka kita lihat jarang simiskin yang tidak berbudi bahasa, berperasaan kasih dan sayang yang tinggi. Inilah keadilan ALlah yang maha kuasa.
Penulis tak dak upaya nak menyanggah, lagii pun tak kenal , bimbang pandangan yang diberi boleh bawa kesan lain. Sekadar mendengar pun penulis rasa memadai. Inilah dunia realiti. Penulis nak cakap tak pe kan harga getah melambung dan melampau2 sekarang. rasa penulis nak berhenti kerja dan menoreh aje, tak sakit kepala bila berdepan dengan pokok2 getah aje. lagi pun penulis ada pengalaman dalam hal ini juga.
Tapi apa pun biarlah manusia tak kenal kita, tapi penghuni dilangit kenal kita (roh) bila mana diangkat nanti. Inilah yang hati kecil penulis ingin sampaikan kepada pakcik warga emas tu.
namun penulis akui kita sebagai manusia, pakcik warga emas tu juga manusia. Penulis faham kekadang sesekali geram juga dengan orang banyak duit macam kes di atas. Betapa mudahnya dia orang belanja RM1 juta macam RM1 aje. Ini menggambarkan betapa mudahnya puak2 ini dapat duit. Kita (macam) pakcik warga emas tadi bersengkang mata nak dapat RM30 sehari, bukan boleh dapat dalam satu dua jam, kena toreh getah dulu, esok baru dapat RM30.
Maka ada betul geramnya pakcik warga emas tu tadi, maka pemimpin2 kita sedar2lah lihatlah sama golongan marhaein yang di bawah, mereka inilah yang angkat Dato2 , YB-YB, tan Sri2 ke tahap itu, memada...lah buat kerja gitu...ingat2lah kita nak mati.
Abah.... tak tau nak kata ghapa

No comments: