Friday, October 06, 2006

aMBIL MuDAH .......

Belakangan ini, Abah nak ulas tentang sikap ambil mudah masyarakat kita... Sebenornya pusing kut-kut mana pun sikap tak dapat lari dari didikan dan pendidikan.

Kawan Abah maklumkan, pelajar-pelajar yang terserempak dengan beliau memakai seluar pendek paras lutut tu bermain-main kejor-kejor di masjid baru-baru ni. Abah simpulkan jemaah x larang sebab ni bukan anak koi. Patut mak ayah ajor, tapi apa pun fenomena ini sudah menjadi nilai sezaman. Gerak saraf minda liberalisme yang ditanam sejak zaman berzaman melalui 'hadis Melayu' - jangan jaga tepi kain orang, hatta walaupun kain jiran kita tu koyak bila nak sembahyang. Kita nak marah x boleh..lah , kena marah kepada 'keadaan' lah. Sebab keadaan dan zaman itu lah yang mencorakkan pemikiran ummah.

Wacana , minda masyarakat jangan disentuh hok kepentingan peribadi orang menjadikan masyarakat kita ambil mudah belaka. Biarlah 200,000 lebih orang murtad kita masih ambil mudah. Bior penagih dadah 1.2 juta rata-rata Melayu, kita kata tak pe lagi. Biar gejala sosial hari ke hari meningkat, kita beralasan inilah harga yang perlu dibayar.

Abah.. anak pandir mati juge

No comments: