Friday, October 06, 2006

Pelajarilah ...... Sejarah

Pelajar-pelajar Abah... selalu kutuk subjek Abah ajar, kate nya apa ade pada sejarah. Tetapi sejarah sentiasa hidup. Abah berterima kasih dengan LKY (Lee Kuan Yew) menteri mentor Singapura. Bila berlaku perisitiwa ini, ni le ... peluang Abah 'belasah' pelajar-pelajar Abah'.

Abah kaborkan Melayu mudah lupa. .. Kita dah jadi buah amra kecut, kata orang kampung Abah. Orang Yahudi jelas Abah, mereka berjuang atas sejarah, sejarah Yahudi ditulis, digarap, disebar, dihidupkan daripada generasi ke generasi. Yahudi kontemparori berbangga mereka adalah dari keturunan mulia, bangsa mereka lahir ramainya nabi. Mereka tuntutkan sebuah negara sendiri, mereka pertahankan negara, mereka gerakkan gerakan holocust ke atas penduduk Palestine bagi tidakbalas Adolp Hitler yang dikatakan menyembelih bangsa mereka. Semua mereka belajar dari sejarah.

Kalu kita le... orang Melayu apa perlu kita sembelih orang lagi. Itu orang dulu punya cerita dan kerja..kalu kita. Tapi bagi Yahudi banyak benda dan sudut mereka kaji.

Jadi bagi anak didik Abah.. dan yang sewaktu dengannya belajorlah dari sejarah. Kalu di Malaysia kita dah berkerajaan yang ada ni sejak 1957. Kalu nak tengok kiri kanan apa yang kita boleh banggakan dengan negara, agama dan bangsa kite...

Abah, bukan mende..hari semalam Tonton Buliten TV3 sebelum ke masjid, keluar gambar PM kita cakap pasal mandat besar rakyat pada PRU 12, katanya apa perlu percepatkan PRU ..gitulah ringkasnya , tapi dalam nada 'gong' kate orang Terengganu. Subhanallah... Pak Lah.

Sejarah biasa mengajor kita, orang hok menang tak kang menang sokmo. Mu tunggulah.. alah sekali, baru tau.

Abah, nak pesan hok mana saing-saing kita dok terasa tu..maaf aje deh.

Abah... sokmo ajor sejarah

1 comment:

abiumar said...

Assalamualaikum...

Tahniah abah. Sesungguhnya sejarah akan berulang. Cuma pemain wataknya sahaja yang berbeza...

Selamat menulis.