Saturday, September 19, 2015

SURAT TERBUKA KEPADA PEMIMPIN TERTINGGI PARTI PEMBANGKANG DARI PENYOKONG TANPA PARTI

SURAT TERBUKA KEPADA PEMIMPIN TERTINGGI PARTI PEMBANGKANG DARI PENYOKONG TANPA PARTI

Sebenarnya sumbangan penyokong tanpa parti bagi meraih kemenangan sesebuah parti politik adalah jauh lebih besar bilanagnnya berbanding dengan ahli parti. Berikut adalah sekeping surat terbuka sebuah kumpulan pengamal media sosial yang menamakan diri mereka Jebonesta. Yong perturunkan tanpa edit.

Pemimpin, tolong baca dan nilaikan:

5 mins · Edited · 

SURAT TERBUKA KEPADA PEMIMPIN TERTINGGI PARTI

17 September 2015

Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail
Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR)

Lim Guan Eng
Setiausaha Agung Democratic Action Party (DAP)

Mohamad bin Sabu
Presiden Parti Amanah Negara (PAN)

BANTAHAN TERHADAP CADANGAN UNTUK MENERUSKAN KERJASAMA POLITIK DENGAN PAS DALAM PAKATAN PEMBANGKANG BARU

Keputusan pilihanraya bukan hanya ditentukan oleh ‘orang politik’ sahaja, tetapi orang-orang yang tidak berparti adalah merupakan golongan yang membentuk pecahan paling besar daripada seluruh pengundi dan sangat mempengaruhi keputusan di semua kawasan pilihanraya. Jadi, sebarang anggapan yang memperkecil, meremehkan atau membelakangkan terus pandangan orang yang tidak berparti dalam membuat sesuatu keputusan politik bukanlah suatu tindakan yang bijak atau boleh memberi keuntungan kepada parti.

Orang yang tidak berparti tetapi menjadi penyokong Pakatan Rakyat lebih ghairah untuk menumbangkan UMNO jika hendak dibanding dengan orang politik yang memegang jawatan dalam parti. Kerana mereka tidak ada apa-apa kepentingan. Harapan mereka cuma mahu melihat pemerintahan yang baik, telus, tidak rasuah, tidak menyeleweng, tidak menyalah-gunakan kuasa, tidak mengumpul kekayaan negara untuk keluarga dan adil terhadap rakyat, itu saja!

Berbeza dengan orang yang memegang jawatan, tidak kira di peringkat nasional atau di peringkat cawangan. Samada calon mereka kalah atau menang dalam pilihanraya, tidak banyak beza pada mereka. Mereka tetap boleh terus bermain politik di dalam parti atau dalam pakatan. Tetapi tidak bagi orang atas pagar. Mereka tidak suka berparti. Mereka lebih senang menjadi penyokong yang kuat. Bahkan harapan mereka lebih tinggi dan semangat mereka lebih kuat untuk menumbangkan UMNO kalau nak dibandingkan dengan orang politik. Mereka menyokong PR secara keseluruhan, bukan bersikap asobiyyah yang lebih mementingkan parti sendiri sahaja. Mereka tidak suka terlibat dalam permainan politik dalaman. Sebab itu mereka lebih senang berada di luar parti. Jangan kita lupa, golongan tidak berparti ini mewakili 90% dari jumlah keseluruhan pengundi.

Dalam PRU-13 yang lalu, majoriti orang yang mengundi adalah atas sentimen Pakatan Rakyat lawan Barisan Nasional. Pihak PR sendiri telah menetapkan strategi satu lawan satu. Orang yang tidak berparti lebih melihat pilihanraya umum ialah medan untuk memilih Perdana Menteri Malaysia, samada Anwar Ibrahim atau Najib Razak. Orang-orang atas pagar itu mengharapkan sebuah kerajaan yang baik dan telus. Ramai pengundi memilih calon PAS atau PKR atau DAP adalah atas dasar menyokong PR untuk menumbangkan BN yang diterajui oleh UMNO. Itu saja.

Apabila sesuatu kawasan itu ditandingi oleh calon PAS, maka PKR dan DAP tidak meletakkan calon. Penyokong PKR dan penyokong DAP juga akan mengundi calon PAS, atas dasar Pakatan Rakyat, bukan sebab mereka sudah jadi orang PAS. Pengundi atas pagar pula, kalau mereka mengundi PAS pun, atas sentimen Pakatan Rakyat nak tumbangkan Barisan Nasional. Tidak boleh dikatakan mereka sudah masuk PAS dan menjadi orang PAS.

Jadi, berdasarkan senario itu, bolehkah kita tentukan berapa orang sebenarnya pengundi PAS, berapa orang pengundi PKR dan pengundi DAP dalam satu-satu kawasan parlimen?

Kalau pun boleh dikira berapa orang ‘pengundi PAS’ dalam PRU-13 yang lalu, apakah boleh diandaikan bahawa sokongan pengundi pasti tidak boleh berubah atau beralih arah dalam PRU-14?

Jadi, atas dasar apa tuan berfikiran bahawa PAS masih diperlukan dalam pakatan pembangkang kerana sebahagian besar pengundi Melayu adalah pengundi PAS? Sekadar bertanyakan pendapat beberapa orang responden dan kebetulan pula responden itu ialah pengundi tegar PAS, maka adakah tuan merasakan hasil kaji-selidik itu tepat dan wajar dijadikan asas petunjuk dalam merangka strategi politik?

Kak Wan, Guan Eng dan Abang Mat,

Orang mengundi calon PR dalam PRU-13 yang lalu adalah kerana mereka mahu Anwar Ibrahim jadi PM. Mereka tidak mahu Najib. Mereka sudah tolak BN. Mereka lebih percayakan Anwar dan Pakatan Rakyat. Mereka mengharapkan sebuah kerajaan yang adil dan telus. Mereka memerlukan seorang Perdana Menteri yang baik dan berkemampuan. Kalau calon PAS yang diletakkan bertanding di kawasan mereka, calon PAS lah yang mereka undi. Kalau calon PKR, undi PKR lah, begitu juga dengan DAP…. Tidak patut timbul soal mereka itu pengundi PAS, PKR atau DAP, kerana yang pasti mereka adalah pengundi Pakatan Rakyat. Anwar berjanji, kalau PR memerintah, kerajaan akan menurunkan harga petrol, pendidikan percuma, PTPTN dimansuhkan; mereka menyambut janji itu dengan penuh harapan dan turut membantu sebarang usaha untuk menumbangkan UMNO…. Inilah sebabnya kenapa PR dapat undi yang tinggi dalam PRU-13 lalu…. Bukan sebab kehebatan jentera PAS atau PKR atau DAP…. Jentera parti hanya sekadar memeriahkan suasana pilihanraya semata-mata… Orang mengundi bukan kerana terpesona dengan jentera parti.

Jadi, atas alasan apa tuan merasakan PAS masih diperlukan dalam pakatan pembangkang yang baru? Pakatan yang lama hancur disebabkan kerenah Presiden PAS, sekarang mahu buat pakatan baru, lagi mahu ajak PAS? Sejak pilihanraya 2008, PAS tidak berhenti-henti cuba menikam PR dari dalam, berulangkali melakukan khianat, berunding dengan UMNO secara senyap-senyap, tidak menghormati PKR dan DAP, melanggar keputusan mesyuarat, memburukkan Anwar Ibrahim, menentang DAP secara terbuka dengan memainkan sentiment agama dan kaum; apakah tuan merasakan perlu untuk terus bekerjasama dengan parti seperti PAS? Kenapa..? Adakah kerana tuan hanya mementingkan politik tuan semata-mata, tanpa perlu memikirkan perasaan sebahagian besar pengundi yang telah banyak terluka dengan tindak-tanduk PAS selama ini?

Tidakkah tuan mahu mendengar suara hati pengundi tidak berparti yang menjerit dan melolong ingin memberitahu ‘Jangan berpakat apa-apa dengan PAS…! Kami menolak PAS secara total…! Kami sudah hilang kepercayaan kepada PAS…! Kami telah bersedia untuk pertarungan 3 penjuru…. Tiga penjuru adalah lebih baik dari dua penjuru yang ada PAS di dalamnya…. Kalau berpakat dengan PAS, PR 2.0 akan kalah sebelum masuk gelanggang lagi…. Sebelum pilihanraya pun, PR telah kalah, paling akhir pun pada hari penamaan calon. Samada berada di dalam PR atau di luar PR, PAS tetap akan tindan calon….. Kalau tragedi di hari penamaan calon PRU-13 lalu tidak kita jadikan pengajaran dan peringatan, apa lagi kebaikan yang boleh kita ambil dari kejadian tindan calon itu?

Berperang dengan musuh secara berdepan lebih mudah dari menghadapi ‘musuh dalam selimut’ yang menikam dari dalam. Jadi, biarkanlah PAS berada di luar PR…. Penyokong yang berada di luar parti, sebahagian besarnya berkata : “Kalau PAS ada sekali dalam PR 2.0, aku akan tutup buku politik dalam diari hidup ku, dan aku tidak akan mengundi dalam PRU”…. Itu kata sebahagian besar dari penyokong PR yang berada di luar parti, setakat yang saya dengar…. Hampir semuanya mengucapkan perkataan yang sama….. Tidak percaya lagi kepada PAS, tidak setuju PAS sertai pakatan baru, kalau ada PAS, semuanya tidak mahu ambil tahu hal politik lagi.

Sekian saja untuk kali ini. Terima kasih.

Abe Awang Malaya
b/p Jebonesta

********************

Walaupun pengamal media sosial adalah sekumpulan warga siber yang bebas, pemimpin parti politik pembangkang jangan sekali-kali meremehkan pandangan mereka.

SUDAH DIJANGKA (SINAR HARIAN)

Pengamal media sosial (Facebooker) mungkin tidak memiliki ijazah dari universiti terhebat di dunia. Tetapi pergerakan mereka yang selalunya anonymous memberi mereka ruang dan peluang untuk menyelinap dan mengetahui khabar-berita dari kem-kem yang berlawanan lebih awal dari berita rasmi.

Facebooker pro-pembangkang bergerak dengan enjin sendiri - tanpa imbuhan dari mana-mana parti politik. Mereka hanya didorong oleh semangat yang tinggi untuk menumbangkan hegenomi parti politk yang selama ini menyusahkan rakyat. 

Pemimpin AMANAH, PKR dan DAP jangan anggap ini hanya ugutan budak-budak yang main facebook. Setiap seorang facebooker memiliki pengikut yang ramai. Secara konservatifnya, jika seorang ada 1000 friend/pengikut, dan jika ada 100 Facebooker, jumlahnya sudah menjadi 100,000! Bagaimana jika 1,000 Facebooker?

Facebooker rata-rata adalah golongan yang muda. Sebagai non-partisan, mereka melihat kepada prestasi yang diharapkan. Jika mereka melihat prestasi sesebuah parti itu HOPELESS (tidak boleh diharap), mereka akan melangkah pergi. 

Bayangkan apa akan terjadi jika mereka pergi membawa sekali pengikut-pengikut mereka di alam siber?

PEMIMPIN JANGAN PERLEKEH KUASA PENGAMAL MEDIA BARU

3 comments:

Master Sgp said...

saya ingin berbagi cerita kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling tersusah,walaupun mau makan itu pun harus hutang dulu sama tetangga dan syukur kalau ada yg mau kasi,semakin aku berusaha semakin jauh juga pekerjaan dan selama aku ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yg membenci saya karna saya cuma dianggap rendah sama orang lain karna saya tidak punya apa-apa,dan akhirnya saya berencana untuk pergi bilan kepada saya kalau AKI ALHI bisa membantu orang yg lagi kesusahan dan tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKI ALHI dan dengan senan hati AKI ALHI ingin membantu saya,,alhamdulillah saya sudah menang togel yg ke5 kalinya dan rencana saya bersama keluarga ingin membuka usaha dan para teman-teman diluar sana yg ingin seperti saya silahkan hubungi AKI ALHI,di 0823 1366 9888 saya sangat bersyukur kepada allah karna melalui bantuan AKI ALHI, dan kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tdk akan datan untuk yg kedua kalinya Ataumencari dukun yg bisa menembus nomor dan disuatu hari saya bertemu sama orang yg pernah dibantu sama AKI ALHI dan dia memberikan nomor AKI ALHI,dia
KLIK RAMALAN TOGEL 4D 5D 6D
































saya ingin berbagi cerita kepada semua teman-teman bahwa saya yg dulunya orang yg paling tersusah,walaupun mau makan itu pun harus hutang dulu sama tetangga dan syukur kalau ada yg mau kasi,semakin aku berusaha semakin jauh juga pekerjaan dan selama aku ingin berbuat baik kepada orang lain semakin banyak pula yg membenci saya karna saya cuma dianggap rendah sama orang lain karna saya tidak punya apa-apa,dan akhirnya saya berencana untuk pergi mencari dukun yg bisa menembus nomor dan disuatu hari saya bertemu sama orang yg pernah dibantu sama AKI ALHI dan dia memberikan nomor AKI ALHI,dia bilan kepada saya kalau AKI ALHI bisa membantu orang yg lagi kesusahan dan tidak berpikir panjang lebar lagi saya langsun menghubungi AKI ALHI dan dengan senan hati AKI ALHI ingin membantu saya,,alhamdulillah saya sudah menang togel yg ke5 kalinya dan rencana saya bersama keluarga ingin membuka usaha dan para teman-teman diluar sana yg ingin seperti saya silahkan hubungi AKI ALHI,di 0823 1366 9888 saya sangat bersyukur kepada allah karna melalui bantuan AKI ALHI, dan kini kehidupan saya sudah jauh lebih baik dari sebelumnya,ingat kesempatan tdk akan datan untuk yg kedua kalinya Atau
KLIK RAMALAN TOGEL 4D 5D 6D

JUNAIDI said...

SAYA SANGAT BERSYUKUR ATAS REJEKI YANG DIBERIKAN KEPADA SAYA DAN INI TIDAK PERNAH TERBAYANKAN OLEH SAYA KALAU SAYA BISA SEPERTI INI,INI SEMUA BERKAT BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA YANG TELAH MEMBANTU SAYA MELALUI NOMOR TOGEL DAN DANA GHAIB,KINI SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTANG-HUTANG SAYA BAHKAN SAYA JUGA SUDAH BISA MEMBANGUN HOTEL BERBINTANG DI DAERAH SOLO DAN INI SEMUA ATAS BANTUAN MBAH RAWA GUMPALA,SAYA TIDAK AKAN PERNAH MELUPAKA JASA BELIAU DAN BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU OLEH RAWA GUMPALA MASALAH NOMOR ATAU DANA GHAIB SILAHKAN HUBUNGI SAJA BELIAU DI 085 316 106 111 SEKALI LAGI TERIMAKASIH YAA MBAH DAN PERLU ANDA KETAHUI KALAU MBAH RAWA GUMPALA HANYA MEMBANTU ORANG YANG BENAR-BANAR SERIUS,SAYA ATAS NAMA PAK JUNAIDI DARI SOLO DAN INI BENAR-BENAR KISAH NYATA DARI SAYA.BAGI YANG PUNYA RUM TERIMAKASIH ATAS TUMPANGANNYA.. BUKA DANA GHAIB MBAH RAWA GUNPALA

SUKARMAN MALAYSIA said...

SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259