Abdul Hadi Awang
Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, tindakan ter­sebut perlu memandangkan me­­reka telah berbai’ah semasa menerima tawaran untuk bertan­ding menjadi wakil rakyat.
Beliau berkata, kini terpulang kepada maruah pemimpin ber­ke­naan untuk mengosongkan ke­rusi masing-masing seperti yang dijanjikan.
“Mengikut Perlembagaan parti, keahlian mereka gugur secara au­tomatik jika mereka menyertai parti lain.
“Terpulang kepada mereka ke­rana mereka maklum dan me­ngetahui mengenai bai’ah yang dibuat. Sepatutnya kena kosongkan kerusi jika su­dah menyertai parti lain,” katanya.
Beliau mengulas ber­hubung peng­libatan bebe­rapa pemimpin dan ahli Pas dengan penubuhan parti baharu dikenali se­bagai Parti Amanah Rakyat yang dijangka di­tubuhkan pada 31 Ogos ini, dalam satu sidang akhbar di Kompleks Pas Kedah di Kota Sarang Semut di sini hari ini.
Barisan kepemimpinan parti ba­haru tersebut dijangka dibarisi oleh bekas pemimpin Pas yang gagal mendapat tempat ketika Muktamar Pas pada Jun lalu.
Pada masa sama, Abdul Hadi ber­kata, Pas masih sebuah parti yang kuat dan terus mendapat sokongan pel­bagai lapisan ma­sya­rakat termasuk golongan pro­fe­sional.
Jelasnya, parti me­nerima seba­nyak 9,000 permohonan baharu untuk menjadi ahli tetapi buat masa ini hanya 6,000 yang mampu diproses.
“Kita boleh bangkit menjadi se­buah parti Islam yang kukuh dan mendapat sokongan dari dalam dan luar negara.
“Kita pernah menghadapi ca­baran yang lebih besar daripada ini, oleh itu kita perlu sentiasa isti­qamah dan yakin bahawa Islam ada­lah penyelesai masalah dan penyelamat,” katanya.