Thursday, August 06, 2015

Sebuah harap ..daripada rakyat yang mengharap !

Keadaan semakin berkemacuk gara-gara 1MDB. Kini, sasaran dan punca penyelesian masalah berkenaan tidak jelas. Tujuan dan tatacara penyiasatan menjadi mangsa yang dipolimik. Hasil akhir tidak ditagih.

Semua gaga-gara permainan politik dan politik yang dimain-mainkan. rakyat juga ternganga. Rakyat semakin dihimpit dan terhimpit. Masih ada yang mengharapkan serta meletakkan harapan kepada yang diharapkan. itulah mentelaiti rakyat dan pengundi kita. 

Walaupun pengundi di negera Ukraine telah tongsampahkan 'wakil rakyat' mereka ke dalam tomg sampah. Berpunca daripada harapan yang diletakkan kepada wakil-wakil mereka yang tidak ditunaikan atau dilakanakan . Kita sampai bila ? 

Kita sampai bila ? Permainan ini mahu dihentikan ? di manakah integriti, akuantabiliti, atau ti ti yang lain bagai yang mereka laungkan. Di manakah para pejuang keadilan ? Mana pergi dan hilangnya 'taring' pembangkang ? manakah kuasa bangkangan mereka. 

Sepatutnya pembangkang mengepalai bankangan berkenaan? kenapa mereka senyap. jadi kepada siapa lagi yang mahu diharap.

Mungkin, kita kali ini cuma mampu harap kepada diri kita ? jadi boleh harapkan diri kita ? semua yang kita harap kini tertiarap dan meneriarap sahaja ...

itulah sebuah harap...

1MDB: Timbalan Pengarah Operasi Khas SPRM Dipanggil Beri Keterangan

Diterbitkan: Rabu, 5 Ogos 2015 4:37 PM
  (Ubah saiz teks)
PETALING JAYA: Polis memanggil Timbalan Pengarah Bahagian Operasi Khas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Tan Kang Sai untuk membantu siasatan berkaitan dakwaan berlaku kebocoran maklumat kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Pengarah Bahagian Komunikasi Strategik SPRM, Datuk Rohaizad Yaakob mengesahkan keterangan pegawai kanan suruhanjaya itu akan direkod pada pukul 3 petang, Rabu.
"Keterangannya akan diambil hari ini," katanya.
Kang Sai adalah pegawai SPRM ketujuh yang dipanggil untuk memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya.
Pada Selasa, dua pegawai bahagian sama dirakamkan pada pukul 5 petang di IPD sama.
Sehari sebelum itu, seorang lagi pegawai bahagian berkenaan, Tuan Roslan Tuan Mat dipanggil untuk membantu siasatan kes sama.
Pada Isnin juga, pegawai Bahagian Siasatan Jenayah Bukit Aman menghabiskan masa selama dua jam menyoal siasat Pengarah Bahagian Operasi Khas, Datuk Bahri Mohd Zin di ibu pejabat suruhanjaya itu di Putrajaya, manakala Ketua Bahagian Forensik Datuk IG Chandran disoal selama tiga jam di Akademi SPRM di Kuala Lumpur.
Sebelum itu, pada Sabtu, polis menggeledah rumah Timbalan Pendakwa Raya SPRM, Ahmad Sazilee Abdul Khairi dan pejabatnya di SPRM.
Dokumen berkaitan 1MDB dan bekas anak syarikat SRC International serta komputer riba telah dirampas oleh pihak polis.
Tindakan ini dilakukan selepas penangkapan bekas ahli lembaga penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Rashpal Singh, ahli sekretariat kewangan dan pengubahan wang haram Jabatan Peguam Negara, Jessica Gurmeet Kaur.
Mereka ditahan bagi membantu siasatan polis berhubung kebocoran maklumat tersebut.
Sarawak Report telah menerbitkan draf kertas pertuduhan kononnya dibocorkan oleh pasukan penyiasat 1MDB.
Sebelum itu, seorang pegawai kanan penguatkuasa SPRM  dari unit perisikan membuat laporan di IPD Putrajaya, menafikan  SPRM telah membocorkan maklumat mengenai siasatan 1MDB itu.

No comments: