Saturday, December 20, 2014

Tutup Niaga Waktu Solat Jumaat: Sokong Ganu

Terengganu Tetap Laksana Peraturan Tutup Premis Waktu Solat Jumaat

Diterbitkan: Sabtu, 20 Disember 2014 7:34 AM
Gambar Hiasan
  (Ubah saiz teks)
PETALING JAYA: Disebalik protes beberapa pihak, kerajaan Terengganu tetap akan menguatkuasakan peraturan menutup kompleks membeli belah dan premis dalam bangunan berkenaan pada waktu solat Jumaat, bermula Januari ini.
Kerajaan negeri berkenaan mengumumkan perkara itu pada 9 Disember lalu untuk dipatuhi setiap majlis daerah.
Pihak berkuasa tempatan pula akan mengenakan denda mandatori RM1,000 terhadap pesalah kali pertama dan kegagalan menjelaskannya boleh mengakibatkan lesen perniagaan ditarik balik.
Menurut arahan itu, bengkel khas akan diadakan pada minggu ke dua bulan depan utnuk memastikan prosedur operasi standard (SOP) untuk penguatkuasaan peraturan itu.
SOP yang akan diguna pakai pihak berkuasa tempatan juga akan dibincangkan pada bengkel berkenaan.
Pemangku Datuk Bandar Kuala Terengganu, Samiun Salleh berkata, langkah itu dilaksanakan untuk mengelak belia Islam tidak menunaikan solat Jumaat.
"Ia membabitkan pasar raya besar dan premis di dalamnya, manakala kedai kecil di sekitar kawasan itu terkecuali.
"Kami juga akan mengeluarkan notis operasi perniagaan yang akan dikuatkuasakan dan dalam hal ini, pengusaha kedai makanan kecil-kecilan tidak perlu bimbang," katanya ketika dihubungi, Jumaat.
Ketua MCA Terengganu, Datuk Toh Chin Yaw menggesa kerajaan negeri itu supaya mempertimbangkan semula keputusan itu.
"Saya telah mengemukakan surat kepada menteri besar menyuarakan pandangan berhubung perkara ini, mewakili golongan bukan Islam.
"Lebih baik kerajaan negeri menyediakan bimbingan nasihatkepada komuniti perniagaan dan program kesedaran serta pendidikan kepada golongan belia Islam supaya mereka menunaikan solat Jumaat berbanding menguatkuasakan peraturan ini," katanya.
Chin Yaw berkata, keputusan itu akan memberi kesan kepada sektor pelancongan kerana Terengganu menjadi destinasi percutian pilihan umat Islam dan bukan Islam dari seluruh dunia.
"Operasi perniagaan sepatutnya dibenarkan selagi ia tidak mengganggu keperluan agama di kalangan kakitangan, malahan komuniti perniagaan sentiasa membenarkan pekerja Islam mereka menunaikan ibadat pada setiap Jumaat," katanya.
Naib Presiden Dewan Perniagaan Cina Terengganu, Alex Lee turut prihatin terhadap isu ini terutama jika ia turut membabitkan premis kecil.
Bagaimanapun, Pengarah Tourism Malaysia Terengganu, Mohd Nasir Kushairi berkata, langkah itu tidak akan memberi kesan kepada sektor pelancongan negeri itu kerana kebanyakan perniagaan milik umat Islam ditutup semasa solat Jumaat.
"Ada sedikit kekeliruan berhubung peraturan ini, bagaimanapun ia tidak akan memberi impak yang besar terhadap industri pelancongan negeri," katanya.

No comments: