Tuesday, April 22, 2014

Rakyat Oh Rakyat .....SAMPAI BILAA........!!!!

Selepas memerintah  Malaysia  hampir 60 tahun. Kerajaan UBN semakin hilang keupayaan. Isu dan taraf kehidupan rakyat semakin terhimpit. Rasuah semakin menjadi jadi, ia berligar-ligar di atas dan semakin menghampiri dan mula menghampiri ke lapisan bawah kehidupan rakyat. Pemimpin semakin lupa diri, keasyikan melayan puak juak dengan menfaraid dana awam tanpa segan silu. Rakyat pula diam membatu, bukan sekadar bisu. Teguran rakyat masih diperingkat yang kurang menyedarkan pimpinan atasan negara.

Amanah dan integriti hanya dijadikan sebagai sebutan sahaja, namun kosong sebagai amalan. Islam sebagai benteng dalam hal ini menjadi agama ritual sahaja Digunakan di majlis-majlis rasmi kerajaan sahaja.

Malaysia adalah negara yang amat kaya. Banyak hasil bumi dan hasil yang boleeh diperbaharui dapat digarap bagi kesejahteraan rakyat. Jika diurus dengan baik Malaysia bukan sahaja mampu menjadi negara berpendapatan tinggi sahaja tetapi negara kaya di persada dunia.

Kini, semua instrument kerajaan, terutama media massa memberi pandanagan yang tidak bebas. Media tidak sanggup mengkritik amalan amalan songsang para pemimpin negara. Mereka gagal menjadi penegur yang baik.

Sebaliknya media menghambur puji dan puja kepada pimpinan negara. Rakyat dilekakan dan terleka terutama oleh media massa berbahasa Melayu.

Pendidikan yang ada gagal melahirkan masayarakat Malaysia yang berani. Kakitangan kerajaan terikat dengan stigma mereka digajikan oleh kerajaan yang ada dan terikat dengan pelbagai akta yang membelenggu diri mereka. ia dijadikan sebagai alat ugutan.
Sampai bilakah rakyat mahu sedar ? Segala maklumat terpapar dan didedahkan secara terperinci. Bukti terbaru Dana Awam bawah MOSTI bagi RnD diselewengkan ? Apa reaksi rakyat ! GST yang diiklankan cukup membebankan ? Apa kata rakyat ?

Maka, teringatlah penulis dengan bait lagu ini....Sampai bila.........SAMPAI BILAAAAAA.....



Tinjauan Kenaikan Gaji Adun: Majoriti Bersetuju, Tetapi Lebih Baik Dengan Kadar Munasabah

  (Ubah saiz teks)
PETALING JAYA: Langkah kerajaan negeri Selangor menaikkan gaji wakil rakyatnya mendapat reaksi yang pelbagai.
'The Star Online' baru-baru ini menjalankan kajian meminta pandangan orang ramai mengenai perkara ini dan 44 peratus daripada 623 responden berkata 'ia (kenaikan) harus tetapi pada kadar yang munasabah'.
Ini diikuti dengan 20 peratus yang berpendapat 'ya mereka berhak untuk setiap sen yang mereka dapat', manakala 18.3 peratus mendakwa bahawa wakil rakyatnya telah pun mendapat bayaran gaji yang mencukupi.
Baki 18.1 peratus pula berkata soal kenaikan gaji ini bukanlah perkara besar selagi wakil rakyat menjalankan tugas yang diberikan kepada mereka.
Seorang responden berkata penjawat awam perlu mendapat lebih banyak insentif untuk berkhidmat lebih baik kepada rakyat kerana bayaran yang baik untuk perkhidmatan awam akan mewujudkan pekerja yang cemerlang.
"Negara-negara lain telah lama memahami perkara ini. Jurang antara negeri-negeri adalah normal dan selagi ganjaran adalah berdasarkan prestasi negeri-negeri, bajet dan kekangan, rakyat akan mendapat manfaat."
Seorang lagi responden berkata wakil-wakil negeri perlu dibayar mengikut prestasi. Matlamat yang jelas perlu ditetapkan dan wakil-wakil rakyat dibayar mengikut sejauh mana mereka memenuhi matlamat.
"Jika wakil rakyat dapat mencapai matlamat prestasi mereka dan dapat menunjukkan hasilnya, maka mereka harus memenuhi syarat untuk mendapat kenaikan gaji. Jika pekerja produktif, semua orang akan menyokong kenaikan gaji, bagaimanapun adalah penting ia dilakukan secara telus kepada orang ramai yang benar-benar membayar gaji mereka.
"Peningkatan gaji mestilah sepadan dengan akauntabiliti, skop dan hasil sasaran. Kenaikan ini akan mendorong mereka untuk melaksanakan tugas sewajarnya," kata responden yang lain.
Kebanyakan responden bersetuju bahawa langkah menaikkan gaji akan membantu mengurangkan rasuah sambil menggalakkan mereka untuk berkhidmat lebih baik kepada rakyat kerana ramai wakil-wakil negeri perlu membayar sumbangan dan derma bagi keperluan kecemasan di kawasan pengundi mereka.
Beberapa orang yang lain bagaimanapun menyatakan bahawa langkah itu tidak perlu dalam iklim ekonomi semasa negara ini.
"Memandangkan faktor-faktor inflasi, satu kuantum kenaikan saksama adalah wajar untuk menampung beban yang dibawa oleh faktor-faktor tersebut.
"Bagaimanapun, jika beliau (MB Selangor) berasa mereka semua tidak dibayar secukupnya, lebih baik mereka meletakkan jawatan dan memberi peluang kepada orang lain yang boleh melakukan pekerjaan itu dan bersedia untuk memimpin dan berkhidmat kepada rakyat dengan ikhlas tanpa mengambil kesempatan daripada kuasa dan kedudukan untuk keuntungan kewangan," kata seorang responden.
Seorang lagi responden berkata langkah itu adalah tidak adil kerana rakyat dinasihatkan supaya berjimat cermat dan menyimpan wang dan subsidi mereka telah ditarik balik manakala wakil-wakil rakyat telah diberikan kenaikan gaji kononnya untuk 'menjaga rakyat'.
Ramai responden berkata kanaikan ini bermakna wang telah digunakan untuk kenaikan gaji dan bukannya digunakan untuk memperbaiki kehidupan rakyat.
Tinjauan ini, yang menerima lebih daripada 100 komen tanpa nama mempunyai jumlah tindak balas positif dan negatif yang hampir sama.
Pada Rabu, kerajaan Negeri Selangor mengumumkan hampir 400 peratus kenaikan gaji bagi wakil rakyat mulai tahun depan.
Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim menjelaskan bahawa kenaikan itu adalah disebabkan oleh peningkatan tugas wakil-wakil rakyat serta rizab simpanan Selangor dan permintaan yang oleh wakil-wakil rakyat sendiri.
Kemudian,Pulau Pinang dan Johor juga mengumumkan akan mempertimbangkan kenaikan gaji Adun mereka.
Keputusan undian terkini (7 petang):
Adakah anda fikir gaji Adun yang dipilih patut ditingkatkan?
640 responden
Ya. Tetapi pada kuantum yang munasabah - 44.06% (282)
Ya. Mereka berhak untuk setiap sen yang mereka dapat - 19.06% (122)
Tidak. Mereka sudah mendapat bayaran yang cukup - 18.44 % (118)
Tidak mengapa. Selagi mereka melakukan tugas mereka - 18.44 % (118)

No comments: