Sunday, January 26, 2014

Daim Salahkan Najib Naik Gaji Kakitangan Awam : Punca Kos Hidup Meningkat

Daim Zainuddin mantan menteri kewangan zaman Dr M mula bercakap. Dan beliau kini sama lantang dan sama mendapat tempat dalam media. Dan sama juga mengkritik secara terbuka kepimpinan Najib.

Antara punca peningkatan kos hidup naik mengikut Daim adalah kerana kerajaan menaikkan gaji dan elaun kakitangan kerajaan dan pemborosan. Dan tambahan lain Najib sewenang-wenang menaikan tol dan tidak mahu mengkaji konsesi . Di samping beliau terlalu mengikut penasihatnya yang katanya dasar-dasar kerajaan kini merugikan rakyat teramai khasnya orang Melayu.

Kakitangan awam negara ini hanya 1.4 juta daripada 29 juta orang penduduk negara ini. Atau 5 % sahaja daripada jumlah penduduk negara Malaysia. Sementara kos perbelanjaan yang perlu dikeluarkan kerajaan adalah hampir RM2 billion setahun (paling tinggi). Dan hasil negara diunjurkan mencecah RM250 billion setahun pada 2014 (Bajet 2014). Dan sumber daripada Petronas yang diambil adalah RM70 billion setahun.
Adalah malang bagi kakitangan awam yang dikambing hitamkan dan menjadi sasaran kritikan pandangan mantan menteri kewangan.Ertinya roh DEB (1970-1990) kemudian diteruskan dengan DPN (1991-2000) gagal disempurnakan , kerana kerajaan gagal untuk memberi keadilan serta kesejahteraan kepada para pekerja yang melaksanakan dasarnya sendiri. Apatah lagi kepada rakyat teramai.

kritikan Daim boleh dikuti dalam Harakah cetak Bil 1915- 27-30 Januari 2014/25-28 Rabiulawal 1435H
 


No comments: