Sunday, December 01, 2013

Renungi Nasihat Karpal : Kritik Parti Boleh, Tetapi Bukan Jatuhkan Parti ?

Nasihatnya macam sama tetapi serupa sahaja. Boleh digunapakai bagai ketiga-tiga komponen parti dalam Pakatan Rakyat (PR). Ini adalah nasihat orang lama.

Walaupun parti DAP tak adalah aqidah yg dipegang tetapi nasihatnya adalah amat berguna. Diharapkan mana-mana parti yg dipimpin dengan aqidah, maka renung renungkanlah...




Ahli DAP Boleh Kritik, Tetapi Bukan Jatuhkan Parti - Karpal Singh
Karpal Singh.
GEORGE TOWN: DAP bersedia untuk mengambil kritikan daripada ahli tetapi tidak akan bertolak ansur dengan mereka bertindak untuk menjatuhkan parti, kata Pengerusinya, Karpal Singh.
Beliau berkata, parti itu tidak boleh berhadapan dengan situasi 'musuh dalam selimut'.
"Seperti baru-baru ini, jika apa-apa masalah, ahli-ahli parti boleh membawanya ke saluran parti dan tidak kepada orang ramai, terutama kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS).
"ROS sedang diasak oleh ahli-ahli parti kita sendiri sehingga pergi ke tahap yang menjadikan parti ini dibatalkan pendaftarannya.
"Mana-mana usaha untuk melemahkan parti oleh sesiapa sahaja dari sekarang akan ditangani. Cukup cukuplah. Sebagai pengerusi DAP, saya berharap mesej ini akan diambil serius.
"Apa-apa serangan secara terbuka kepada pihak yang tidak akan diterima lagi tetapi kritikan, ya," kata beliau dalam ucapannya semasa konvensyen DAP negeri di Georgetown Hotel City di Burmah Road.
Ucapan Karpal mendapat tepukan gemuruh daripada para perwakilan.
Dalam perkembangan lain, Karpal berkata, beliau meluat dengan kenyataan bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman, yang dilaporkan berkata bahawa merangka sempadan semula yang dijalankan bertujuan untuk memastikan orang Melayu masih berkuasa.
"Ini jenis kenyataan yang harus dilihat sebagai satu ancaman. Bagi seorang pegawai yang juga bekas pengerusi SPR untuk membuat apa-apa kenyataan, Perdana Menteri perlu melihatnya dengan serius. Jika apa yang dinyatakan itu adalah benar, maka sesuatu perlu dilakukan.
"Kita dalam usaha menggariskan mempersempadanan pilihan raya. Saya berharap ini tidak akan menjadi formula yang sama digunakan sebagai apa yang telah diperkatakan oleh Abdul Rashid.
"Kita mesti berhasrat untuk menjadikan satu orang satu undi. Mesti ada logik dan sebab terhadap usaha persempadanan yang dijalankan sekarang. Ini adalah isu-isu yang kita perlu menangani dengan berkesan," katanya.

No comments: