Wednesday, October 02, 2013

Audit: Apa peranan AGEN PERUBAHAN

Dedah  dan Dedah.. laporan demi laporan setahun ke setahun. Adakah kita mahukan ianya berlalu begitu sahaja ?  Ibarat burung kedidi duduk saksi dan lihat atas batang balak yang menghulu ke hilir sungai sahaja. Dengan aliran air evolusi di pemukannya tetapi revolusi didasarnya?

Tidak nampak langsung perubahan belanja kerajaan melalui Kementerian diperbetulkan. Di mana silap dan salahnya, kepada siapa silap salah itu harus dipertanggungjawapkan. Adakah kerja-kerjaan cuma rutin kumpulan kakitangan audit sekadar mahu dilapor dan dipaparkan sahaja. SIAPAKAH KUASA TERBESAR BAGI MEMPERBETULKAN KEADAAN INI.

Jawapannya ada ditangan anda semua. Kita (rakyat) adalah AGEN PERUBAHAN. Jangan minta pemimpin di atas berubah, kerana mereka tidak sedar, kerana dengan kuasa yang ada merea selesa dan sedap sahaja.

Orang kampung jangan dipersalahkan 100 peratus, kita kena persalahkan diri kita. Kerana AGEN perubahan ini (kita) lambat dan lembab bertindak. Tiada strategi, tiada pelan perancangan

Ini kerana agen masing=masing tengah memperkemaskan diri atau kedudukan masing-masing dalam jentera. Koreksi diri masning-masing wahai agen

Pendedahan Ketua Audit

   6
Pendedahan Ketua Audit
Laporan menemui kelemahan di 15 kementerian, Jabatan Persekutuan dan pengurusan 4 syarikat kerajaan

Kuala Lumpur: Laporan Ketua Audit Negara 2012 menemui pelbagai kelemahan dalam pelbagai bidang membabitkan 15 kementerian, Jabatan Persekutuan dan pengurusan empat syarikat kerajaan. 
Antara kelemahan yang dikesan ialah pembayaran tidak teratur, kerja, bekalan tidak mengikut spesifikasi, tidak berkualiti dan tidak sesuai, kelewatan tidak munasabah, pembaziran, kelemahan pengurusan hasil dan kelemahan pengurusan aset kerajaan.


Khairy: Ya, kementerian bayar K-Pop RM1.6 juta
5:53PM Okt 2 2013 
Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin mengakui kementerian itu membayar RM1.6 juta untuk acara konsert K-Pop pada tahun 2012 seperti dinyatakan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012.

Menurutnya, Kementerian Belia dan Sukan (KBS) membuat bayaran itu selepas syarikat yang menawarkan penajaan tidak meneruskan pembiayaan itu.

NONE"Mengenai konsert K-pop di sambutan Hari Belia 2012 yang mendapat perhatian orang ramai - memang betul konsert ini dibiayai KBS.

"Kenyataan awal bahawa konsert itu ditaja oleh pihak swasta dibuat kerana pada ketika itu ada tawaran dari pihak swasta untuk menaja aktiviti tersebut.

"Namun, tajaan itu akhirnya tidak diberi dan KBS terpaksa tanggung pembayaran untuk konsert K-pop di Hari Belia 2012," katanya menerusi kenyataan pada laman Facebook beliau.

Jelasnya lagi, pihaknya tidak akan meneruskan lagi acara sebegitu pada sambutan Hari Belia 2013 dan tahun-tahun akan datang.

'Saya mesti jawab & bertindak'
Ketua setiausaha kementerian Mohd Mohamad dalam laporanBernama tahun lalu menyatakan bahawa kos membawa masuk persembahan tersebut ditanggung penaja.

Tiga kumpulan K-Pop - U-Kiss, Teen-Top dan Dal shabet - dilapor ditampilkan untuk persembahan pada acara tersebut oleh syarikat Stadium First Sdn Bhd.

NONEMenurut Khairy, beliau bertanggungjawab menjelaskan perkara itu walaupun beliau bukanlah menteri KBS pada masa itu.

"Saya tidak boleh menggunakan alasan bahawa laporan ini adalah tentang perbelanjaan di KBS sebelum saya dilantik sebagai menteri.

"Prinsip kebertanggungjawapan bersama atau collective responsibilitybermakna saya mesti menjawab dan bertindak ke atas apa yang berlaku dalam kementerian saya," katanya.

Menteri belia dan sukan sewaktu sambutan itu berlangsung adalah Datuk Seri Shabery Cheek yang kini merupakan menteri penerangan, komunikasi dan kebudayaan.

No comments: