Sunday, May 26, 2013

Isu ini (Perjanjan PRU13 Anwar-Najib) perlu segera diselesaikan oleh PR - Rakyat

Apakah maksud perjanjian yang tersirat antara Najib dan DSAI dalam PRU13. Siapakah saksi ? Kenapa didedahkan oleh Utusan ? Untuk apa dan megapa perjanjian antara kedua dibuat ? Semau persoalan berkenaan PRU13 dibangkitkan ?

Semuanya masih kabur dan tidak jelas ? Rakyat semua tersentak dan tertanya-tanya ? Pelbagai perasaan dan rasa tandatanya meruntun kini ? 

Harapan kita , jangan permainan dan adu domba dan provokasi media Utusan milik Umno sampai memecahkan kesepaduan dan persepakatan PR. 

Tunggu dan lihat bagaimana pimpinan kita tanganinya ? Namun jangan ambil masa yang lama ? Jangan jadikan ia sebagai leluncon politik negara ? 

Hal ini, adalah hal serius ? Kita (rakyat) tidak mahu tertipu dengan permainan politik pihak atasan / Ambil dan nyatakan segera sikap. Jangan biar rakyat tertanya-tanya.

Kini nampak strategi, sudah makan tuan ? Kepercayaan rakyat mestilah dikembalikan


Anwar ingkari janji - Jusuf Kalla

Jusuf Kalla, Anwar Ibrahim
KUALA LUMPUR 25 Mei - Bekas Naib Presiden Indonesia, Jusuf Kalla mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengingkari sebuah perjanjian damai bagi menghormati keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).
Perjanjian damai yang melibatkan Ketua Pembangkang itu dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak digerakkan Jusuf pada April lalu.
The Wall Street Journal (WSJ) melaporkan Jusuf berkata, beliau telah menghubungi Anwar sehari selepas PRU-13 dan meminta Ketua Pembangkang itu supaya menghormati komitmen dan ‘melihat realiti’.
“Kami mempunyai komitmen, tetapi mereka berkata, tidak, tidak, tidak, tidak,’’ jelas Jusuf.
Akhbar tersebut yang mendakwa menghubungi ketiga-tiga pihak turut melaporkan, Anwar mengaku pernah membuat perjanjian berkenaan tetapi memberitahu kononnya ‘penentang-penentangnya’ pula yang mengingkari perjanjian itu melalui ‘cara mereka berkempen’.
“Bagaimanakah kita mahu bicara tentang pendamaian sekiranya kamu memomok-momokkan lawan dengan cara ini di pentas ceramah?" kata Anwar.
WSJ melaporkan bahawa Anwar telah mendekati Jusuf berhubung perjanjian tersebut dua bulan lalu dalam usaha Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu memperolehi komitmen daripada lawannya untuk menjamin keamanan negara selepas pilihan raya umum.
Perjanjian tersebut iaitu kedua- dua pihak mengelak daripada menyerang antara satu sama lain secara peribadi semasa berkempen dan menerima sebarang keputusan pilihan raya dibuat kemudiannya pada April lalu.
Laporan WSJ itu menjelaskan, kedua-dua pihak telah mengingkari satu fasal dalam persetujuan tersebut iaitu dalam menawarkan pihak yang kalah peranan dalam sebuah ‘kerajaan pendamaian’.
Seorang penasihat kepada Najib dilaporkan akhbar itu telah mengesahkan perjanjian berkenaan dan memberitahu WSJ bahawa Anwar telah mencari bantuan Jusuf untuk mendapatkan sebuah persetujuan bersama dalam menerima keputusan pilihan raya secara aman, tanpa menghiraukan siapa memenanginya atau berlaku satu majoriti tipis.
“Perdana Menteri mengulangi secara sulit kepada Jusuf Kalla dan di khalayak ramai sebelum pilihan raya yang BN akan menghormati kehendak orang ramai dan menerima keputusan pilihan raya, sekalipun pembangkang menang," kata penasihat berkenaan.
Walau bagaimanapun, perjanjian damai versi Anwar kelihatan seperti berbeza.
Memetik Anwar, WSJ melaporkan bahawa Jusuf yang menghulur dan menawarkan bantuannya dalam memastikan sebuah pilihan raya yang aman.
“Terdapat ramai rakan sekitar rantau ini yang risau berhubung peralihan kuasa sama ada ia akan aman atau sebaliknya," kata Ahli Parlimen Permatang Pauh itu.
Menurut WSJ, Jusuf terkenal dengan peranannya dalam perjanjian damai semasa menjadi Naib Presiden dari 2004 hingga 2009 di Thailand dan Sri Lanka serta membantu menyelesaikan konflik merentasi kepulauan Indonesia.
Dalam pilihan raya 5 Mei lalu, Barisan Nasional (BN) kembali menguasai Putrajaya dan berikutan itu, Anwar yang tidak berpuas hati dengan keputusan itu telah menganjurkan perhimpunan besar-besaran di seluruh negara bagi mewujudkan persepsi bahawa kemenangan telah dicuri daripada mereka melalui penipuan.
Semasa memberi ucapan pada perhimpunan tersebut, Anwar berjanji tidak akan menyerah kalah sehingga pembangkang diletakkan di Putrajaya.
Anwar yang berumur 65 tahun juga dilihat meletakkan rancangannya untuk bersara ke tepi untuk menawan Putrajaya.
Titik pertikaian pembangkang adalah undi popular, yang menyaksikan Barisan Nasional (BN) mendapat hanya di bawah 48 peratus daripada jumlah undi.
Agihan tidak sekata undian di banyak kawasan, yang dilabel pembangkang sebagai amalan penggarisan semula kawasan pilihan raya oleh BN, telah menyebabkan mereka hanya memenangi 89 kerusi manakala BN 133 daripada 222 kerusi di Parlimen.
Selain daripada ‘Perhimpunan Black 505’ yang telah menarik kehadiran rakyat yang ramai di sekitar, pembangkang juga memfailkan petisyen rasmi terhadap keputusan di 27 kawasan undi.
WSJ melaporkan, Anwar percaya cabaran-cabaran yang dilakukannya itu bagaimanapun tidak mungkin menjadikan keputusan pilihan raya tersebut kembali memihak kepada beliau.
Akhbar itu menambah, walaupun Anwar telah menuduh kem Najib melemahkan kempennya dengan serangan peribadi, Jusuf enggan menyertai kritikan tersebut.
Sebaliknya, pemimpin Indonesia itu berkata, beliau merasakan kedua-dua pihak telah menjalankan komitmen masing-masing dalam mengelakkan daripada melakukan serangan peribadi semasa berkempen.
Jusuf khuatir bahawa suatu pertikaian yang berpanjangan ke atas keputusan pilihan raya antara Anwar dan kem Najib hanya akan meningkatkan perpecahan sedia ada dalam kalangan pecahan dalam kumpulan-kumpulan Islam dan Cina dan mungkin membawa kepada keganasan.



No comments: