Monday, March 25, 2013

Esszone kawasan panas, Bn nak raih kemenangan mudah

Pening PM kita, orang pemimpin tidaklah ajak rakyat sama-sama tidak pening. Di Sabah selepas kes Lahat Datu. PM kata fia tak gunakan istilah atau akta Darurat, tetapi macam juga darurat.

Pilihanray boleh dibuat dengan selamat pula, itulah oenegasan ucapan PM sebentar tadi dalam siaran utama Buliten TV3.

Kata Sayuti sepuluh kawasan itu diklasifikasikan sebagai kawasan panas dan Bn dijangka akan meraih kemenangan di situlah.

Ini adalah antara strategi akhir Bn



Kerajaan Jamin Penempatan Semula Di Esszone Tidak Jejas Penduduk
PUTRAJAYA: Kerajaan memberi jaminan bahawa penempatan semula di Zon Selamat Sabah Timur (ESSZONE) tidak akan menjejas hak penduduk tempatan, kata Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail, Isnin.
Bagi memelihara keselamatan awam, beliau berkata, kerajaan akan menempatkanindividu termasuk sebilangan kecil penduduk tempatan, pendatang tanpa izin atauorang tidak bernegara (stateless persons) ke suatu kawasan yang ditentukankemudian.
Beliau menegaskan bahawa penempatan semula hanya di kawasan yang “panas”, berbahaya dan terjejas dan bukan semua penduduk di 10 daerah - Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau.
“Kebebasan dan hak penduduk tempatan akan terpelihara. Kerajaan sediamembantu rakyat Malaysia yang terjejas berikutan penempatan semula.
“Penduduk tempatan akan diberi pampasan selaras dengan kehendak undang-undang dan dengan secukupnya. Tidak timbul isu," katanya pada sidang media di Pejabat Peguam Negara di sini.
rdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pewujudan ESSZONEberkuatkuasa hari ini yang akan memelihara hak demokratik dan proses demokrasiuntuk penduduk Sabah serta mengukuhkan keselamatan, ketenteraman awam dankesejahteraan di kawasan timur Sabah.
Abdul Gani berkata penempatan semula ini tidak menghalang warga tempatanMalaysia daripada menjalankan haknya sebagai seorang pemilih dalam mana-manapilihan raya Dewan Undangan Negeri atau Parlimen.
Beliau berkata penduduk tempatan yang terkilan keputusan kerajaan bolehmencabar keputusan tersebut di mahkamah.
“Dalam menjalankan penempatan semula ini, kerajaan akan mendapatkan nasihatdan kerjasama daripada ketua daerah, ketua anak negeri atau ketua kampungkomuniti sedia ada. Kerajaan akan berunding untuk memastikan penduduk tempatanberasa selamat dan senang,” katanya.
Abdul Gani berkata satu Lembaga Pelawat yang dianggotai pegawai awam dan wakil organisasi yang berkaitan akan ditubuhkan.
Beliau berkata lembaga tersebut akan memeriksa secara bulanan keadaan tempattinggal dan orang yang tinggal di kawasan penempatan semula demi kepentingankesihatan awam dan untuk memastikan matlamat penempatan semula tercapai.
“Langkah ini bertujuan untuk memastikan penempatan semula ini tidak memudaratkan kesihatan dan keselamatan penduduk tempatan yang duduk berdekatan dengan tempat itu,” katanya.
“Kerajaan akan memastikan pendidikan asas dan peluang pekerjaan diperluas kepada orang yang tinggal di kawasan penempatan semula, membolehkan mereka hidup secara aman.
"Selain itu, kerajaan akan menyediakan latihan dan kelengkapan jika perlu,membolehkan mereka memulakan pekerjaan baru,” katanya.
Sehubungan itu, beliau berkata kerajaan akan mendapatkan kerjasama, bantuandan nasihat serta meminta apa-apa bentuk sumbangan daripada mana-mana organisasiatau badan dalam Malaysia atau di luar negara.
“Akan ada organisasi antarabangsa yang diundang bagi memastikan semua inidilaksanakan dengan sempurna selaras dengan undang-undang domestik danantarabangsa,” katanya. -BERNAMA

No comments: