Tuesday, October 16, 2012

Sumbangan Guru Tua dinyahsampah bawah Men Pelajaran ini ?

Beberapa hari yang lalu TPM melancarkan dan menubuhkan Kelab Guru Muda 1 Malaysia (gm1m) di Johor Baharu. Entah apa tujuannya sebenar tidaklah diketahui. Jika ia sekadar mahu menghimpunkan guru-guru muda, bagi menyekat kefahaman politik mereka atau mahu mengawal mereka, entahlah. Dalam erti kata lain jika beliau mahu mengawal guru-guru muda, kerana bimbang guru-guru muda sezaman 'facebook' sukar dimengertikan hala tuju, fahaman politik yang dianuti atau mahu tahu setakat mana ukuran pemikirannya mereka barangkali. Hanya beliau sahaja lah yang mengetahuinya.

Dalam himpunan berkenaan beliau sarankan serta mahukan mulai tahun hadapan hanya mereka (para pelajar SPM) yang dapat 9A pencapaian akademik terbaik ditawarkan sebagai guru pelatih. dalam erti kata yang lain kriteria utama bebudak yang cerdik 'akademik' walaupun selekh hubungan sosial dengan orang lain, tidak bercampur, yang hanya mementingkan diri mahupun sombong bakal mendidik anak-anak kita menjelang 2014. Bayangkan masyarakat yang bakal dilahirkan nanti. Ini sekadar andaian dan persepsi sahaja, mungkin akan menjadi realiti.

Tujuan bagi memartabatkan sisitem pendidikan negara kita. Ikut salah satu daripada 11 anjakan dalam PIPP baru lalu.

Dengan ini sekaligus TPM, manfikan hak-hak pelajar yang lain untuk menjadi pendidik. 

Kedua dengan pelancaran gm1m , peranan dan kelangsungan guru-guru tua dinafikan dan dikesampingkan serta langsung tidak penting dalam menyumbang 11 anjakan PIPP 2013-2023 nanti melalui 3 gelombang yang diuar-uarkan itu.

Ini berbanding dengan Pakatan Rakyat (PR) nasib guru bakal dibalas dengan jaminan sumbangan RM500 setiap bulan kepada setiap guru, kerana membalas jasa-jasa mereka bagi mendidik selama ini.

Siapakah antara kedua-dua kerajaan dan bakal kerajaan ini yang pandai menilai jasa dan pengorbanan guru.

Katakan....


No comments: