Saturday, October 13, 2012

Najib terhina dan menghina ?

Najib kini sudah pandai berpidato, beliau mengelarkan seseorang pemimpin dalam kumpulan pembangkang sebagai saudagar ubat. Maka sekaligus dengan ini beliau menghina semua para saudagar ubat. 

Oleh kerana mahu memperlekehkan pembangkang yang menjanjikan itu ini. Sabah dinafikan hak walaupun ditunaikan janji tetapi janji itu tidak sempurna atau dilakukan sepenuhnya, Maka Najib 1Malaysia rasa tertekan dan beliau hanya pandai mengajuk janji pemimpin pembangkang. 

Dia kata sebelum itu bahawa ada pemimpin pembangkang yang menghina beliau kerana menghina beliau menari dengan tarian Samazau. (salah satu suku kaum di Sabah). Beliau berkata demikian kerana beliau menari sebagai tanda hormat dengan warisan budaya kaum berkenaan. Begitukah cara PM1 Malaysia hormati orang.

Berbalik dengan rasa hina dan penghinaan terhadap Najib dan oleh Najib. Adalah dua benda yang berbeda yang perlu difahami dan ditekuni.

Maknanya Najib 1Malaysia gagal berkata-kata secara rasional. Dalam masa yang sama dia hendak orang hormat kepada dia, tetapi dalam masa yang lain dia sendiri menghina kumpulan tertentu.

Kita, ingin bertanya antara kaum di malaysia ini, kaum manakah yang paling ramai sekali menjadi saudagar ubat. tentulah kaum sebangsa dengannya. jadi najib 1Malaysia sendiri yang menghina pekerjaan saudagar ubat dan dalam masa yang sama menghina sebahagian profesion pekerjaan  pilihan oleh kaumnya sendiri.

Ucapan beliau dapat diikuti sebentar tadi dalam Buliten Tv3 yang disiar ke seluruh negara.









No comments: