Saturday, September 01, 2012

Coretan Pengalaman Pengembara Bumi Orang : Pandangan Sisi Sempena Merdeka

Entri ini ditulis sempena merdeka bagi meluahkan pengalaman yang dilalui sebagai anak merdeka bawah UBN yang sudah jejak 55 tahun lamanya, Oleh itu saban tahun penulis akan kembali ke kampung halaman di Perak. Negeri ini adalah negeri yg dikenali amnya sangat ramainya didiami orang Cina atau digelar dengan jolokan benua Cina. Sinonim kita tahu semuanya Cina akan kuat menyokong parti DAP. Sementara DAP juga akan dikaitkan terus lah secara langsung dengan komunis.

Sebutlah sahaja di Perak sebut sahaja bandar-bandar utama seperti Ipoh, Taiping, Kampar, Menglembu, Ayer Tawar, Lahat, Falim ,Bidor, Tapah, Sitiawan dan sebagainya semua nya adalah bandar - bandar yang dikenali sebagai pekan Cina (Bandar Cina). Itulah kuatnya gambaran Cina di Perak.

Hatta dalam PRU 12 yang lalu , bila UBN jatuh Perak terus sahaja dikaitkan yang memerintah Perak adalah Cina DAP dan DAP sampai sekarang dimindakan ke atas rakyat Malaysia.

Namun, begitu gelombang biru kekal bertakhta dari tahun ke tahun di Perak. Legasi masyarakat Cina tidak mampu memberi impak kepada landskap politik Perak. Sehubungan itu masyarakat Cina termasuk di Perak terus kekal memberi undi kepada kumpulan Geloambang Biru. Mereka ramai tetapi ibarat buih,


Mengimbau kembali kisah silam penulis mendapat pendidikan percuma bersekolah sekolah kerajaan yang terdiri daripada pelbagai kaum. Penulis belajar sekelas dengan budak-budak Cina, tetapi sampai sekarang penulis tidak ada kenalan akrab budak Cina yg boleh diceritakan atau diketengahkan kisahnya.Semua ini adalah kerana sisitem pendidikan di sekolah yg penulis terima mahukan semacam itu, kita bersama tetapi tidak mesra, kita mesra tetapi tidak diserasikan.

Begitulah hebatnya pendidikan negara kita walaupun falsafahnya adalah terlalu murni, tetapi gagal mengintegrasikan kami dengan budak-budak Cina dan India. Sampai sekarang tiada rakan Cina yang boleh disebutkan di sini walaupun melalui sistem persekolahan bersama selama 12 dan 13 tahun, duduk dan bergaul sekelas tetapi tidak akrab. Apa yang tidak kena nya ?

Namun kini selepas PRU 12, rutin penulis tetap kembali ke kampung halaman bagi menjengah ibu tua yang masih ada. Dan pengalaman yang paling teruja dan campur terkejut bilamana satu kampung Melayu berhampiran bandar  Ayer Tawar tertubuh satu cawangan DAP. Jika dulunya jangan mimpi lah keadaan macam ini, kerana hidup mati rakyat Melayu Perak kampungan khasnya hidup mati dan hidup semula adalah bersama UBN.

Sebelum ini semasa kecil dan semasa belajar penulis memang anti dan bencikan Cina apatah lagi bila dikaitkan Cinda dengan parti DAP. paling tersohor Cina dikaitkan dengan legenda tentang Kg Koh yang diketahui umum tentangnya.

Dalam fikiran penulis macam manalah pemikiran Melayu kampung ini boleh sebegitu nekad menubuhkan DAP, setidak-tidak penulis pergi lah ke PAS dulu, tetapi macam mana dengan DAP itu yang payah teman memikornya ...

Inilah maknanya dunia sudah berubah, generasi muda mahukan perubahan, teringat penulis beberapa hari lepas PM 1Malayasia kata tak payah lah rakyat buat perubahan ....ada ko patut


No comments: