Tuesday, May 15, 2012

A Samad Said: Bukan Kuasa Melayu Tergugat, Tetapi Pemimpin Melayu Kerajaan Bakal Hilang Kuasa

Sasterawan lagenda negara Dato A samad Said menyangkal persepsi kerajaan Umno Bn yang menakut-nakutkan rakyat dengan memindakan doktrin kuasa melayu kian tergugat jika bukan Umno Bn yang memerintah negara ini.

Dakwaan hanya sanya Umno Bn sahaja yang mampu memperjuangkan nasib bangsa Melayu dan mempertahankan ketuanan Melayu adalah tidak benar sama sekali.

Sehubungan itu beliau mencabar supaya kerajaan buktikan dengan fakta dan data bagaimana cara sebab musabab kuasa melayu terguggat.

Menurutnya negara ini sudah 5 dekad atau hampir dengan PM pertama Tuanku Abdul Rahman, Tun Abd Razak Hussin, Tun Hussin On, Dr M dan Abdullah Ahmad Badawi semuan berbangsa Melayu. Begitu juga TPM 1, 2, 3, 4 dan 5 serta 6 orang Melayu. Malah barisan kabinet menteri-menteri majoriti adalah orang Melayu. Jadi di mana hujah mengatakan kuasa Melayu tergugat. ini adalah pembohongan jelas kepada rakyat.

Cuma jelasnya mereka takut bukannya kuasa orang Melayu tergugat, tetapi kerana yang terancam dan tergugat adalah kekuasaan pemimpin-pemimpin Melayu itu. Mereka bakal dilucutkan kuasa oleh rakyat yang kini amat mencemaskan semua pemimpin-pemimpin Melayu dalam kerajaan Umno Bn.


No comments: