Tuesday, April 24, 2012

Apa yang rakyat mahu tunggui dan nanti lagi

Adakah belum cukup buktinya lagi , adakah rakyat masih kabur, kurang yakin, was-was dan tidak percaya dengan apa yang telah didedahkan serta sedang berlaku dalam negara ini? Membabitkan soal salah urus, salah tadbir, kebobrokan, penyelewengan, pecah amanah, korupsi, ketirisan, KKN, salah guna kuasa, dana awam oleh puak dan kumpulan yang diberi amanah memerintah negara ini.

Sampai bilakah kesetiaan, keyakinan dan kepercayaan yang rakyat perlu 'taburhulurkan' dan bakti kepada golongan ini dan terus menerus memberikan kepercayaan lagi kepada kerajaan yang ada, bagi meneruskan pentadbiran mereka. 


Adakah bukti serta pembuktian yang sudah sedang kini didedahkan kini belum mencukupi untuk menyakini rakyat.

Sesungguhnya seperti adakah benar dakwaan penganalisa politik terhadap  Melayu sukar diubah dan berubah. Adakah kepercayaan bulat mereka dan keyakinan sungguh mereka pegangi  hanya Umno sahaja yang mampu memerintah negara ini.


Masih ada rakyat Melayu yang marah dengan himpunan mahasiswa 'Occupy' di Dataran Merdeka sebagai perbuatan sia-sia membazir masa, dan mereka disuruh membaca buku dan belajar sahaja.


Kini kaum Cina dikatakan serta ditohmah mahu berkuasa dan memegang kuasa di malaysia.
Mereka kini sudah kuasai ekonomi hanya kuasa sahaja yang belum mereka dapat. inilah bentuk momokan yang masuk dalam banyak kepala Melayu-Melayu di negara kita.


Cukup lambat proses pendewasaan dan kematangan politik, akhbar arus perdana melayu lebih banyak menakut-nakutkan rakyat, mempersepsikan negara kita bakal huru hara jika pembangkang kuasai.


Walhal Kelantan sahaja sudah membuktikan 20 tahun lebih tiada kekacauan. inilah mentaliti layu yang cuba meresapi pemikiran melayu negara kita.


tranformasi yang cuba dibuat hanya mengekalkan undi melayu, pemikiran melayu dan sebagai sebagai orang yang dangkal.



No comments: