Friday, February 03, 2012

Ubah Sekarang Selamatkan Malaysia

PAS  dan PR berjanji akan menguruskan ekonomi sebaiknya secara adil telus dan saksama bagi menjamin kesejahteraan rakyat. Melalui perubahan politik yang rakyat berikan mandat mereka pada PRU13

Iltizam ini telah diikrarkan untuk direalisasikan oleh dua orang ahli panel YB Dr Dzulkafley B Ahmad (PAS) dan YB Tony Pua (DAP) kepada rakyat semasa Wacana & Diskusi Ekonomi PR anjuran sekteriat Pakatan Rakyat Temerloh baru lalu.

YB Dr Dzulkafley Ahmad minta 4 tahun sebagai usaha untuk membuktikan kepada rakyat. Beliau sendiri menyatakan kemiskinan rakyat dapat Khlifah Umar Abd Aziz selesaikan cuma dalam tempoh 2 tahun 6 bulan sahaja.

Katanya lagi, rakyat jangan duduk leka dan izinkan Umno membobrokkan ekonomi negara. Menurut beliau Malaysia diakui Bank Dunia sebagai sebuah negara kecil antara terkaya di dunia berdasarkan sumber hasilnya.

Ketika menjelaskan soal tawaran bertindih antara PR dan PAS. Degan Tawaran Negara Berkebajikan oleh PAS dengan Buku Jingga dibawa Pakatan sebenarnya adalah sebagai mata rantai yang saling lengkap melengkapkan satu sama lain. Negara Berkebajikan adalah sebagai frame (bingkai) dan Buku Jingga adalah Program yang ditawarkan oleh PR kepada rakyat.


Manakala YB Tony Pua pula beliau jelaskan dengan terperinci berhubung dengan Bajet Bn yang nyata menjelaskan kebobrokan pemimpin2 mereka meratah rakus duit rakyat oleh UmnoBn memerintah. Beliau telah membawa beberapa contoh belian peralatan  kerajaan yang ditegur oleh pihak audit yag mana gagal sama sekali bagi membina negara berkebajikan.

Beliau bangkitkan bagaimana pada setiap tahun para pegawai kementerian terpaksa mengadap PAC bagi memperjelaskan kenapa dan mengapa makmlak komputer gagal dibina dan dilaksanakan di Sabah Sarawk. Walhal duit sudah cecah jutaan dikeluarkan makmal hanya mampu dibina 1 buah sahaja. bayangkan..

Sikap acuh tidak acuh kerajaan adalah dalam masa 13 tahun berturut-turut berbelanja mewah. Pembinaan MRT yang diluluskan Dewan Rakyat daripada RM50juta naik kepada RM56 juta. Pembelian pesawat gempur yang diluluskan sejumlah RM1billion naik kepada RM6billion. Pembinaan Landasan 3 KLIA dikawasan bencah dengan kos menimbus paya sahaja mencecah RM1billion.

Inilah antara kerja-kerja gila kerajaan, jika tidak disekat bakal memufliskan negara dan hutang negara kita bakal cecah RM1 trillion menjelang 10 tahun mendatang. waktu itu kita bakal menerima nasib seperti negara Grecee, dan lain-lain dilanda krisis ekonomi yang parah dengan gaya urus seperti kerajaan yang ada ini terus dikekalkan.









No comments: