Saturday, February 11, 2012

Isu ayam goreng KFC Shah Alam pengurusan jangan lepas tangan

Isu ayam goreng KFC di Shah Alam menjadi isu besar buat masa ini. Kerana makanan dan kerana mahu makan jadi bergaduh. Besarnya isu kerana pergaduhan itu melibatkan dua puak, iaitu pelanggan yang rata-rata adalah berbangsa Cina serta satu lagi adalah golongan pekerja kebanyakan adalah orang Melayu. 

Pergaduhan ini menjadi pengajaran belaka. Jika difikirkan sekali lalu bukanlah isu besar, tetapi masa sejam atau lebih pelanggan yang berbaris dengan penuh sabar dengan menahan kelaparannya selama 1 jam, tetiba makanan yang mahu dipesan 'baru' diberitahu habis.

Bayangkan saudara duduk situasi ditempat pemuda Cina tersebut. Takkanlah tak naik angin, kita tentulah naik angin.

Sebaliknya, kita duduk di sebelah pekerja kaunter. Kita tidaklah pula tahu bahawa bekalan ayam yang mahu digoreng sudah habis. Pekerja ini bukanlah kerjanya membuat unjuran ramai sikit kehadiran, beliau hanya laksanakan tugas dan tanggungjawabnya, yang mengoreng terus mengoreng yang menerima oder teruis terima oder. 

Pelanggan ramai ada yang pelabagi karenah, semua mereka ada mulut. Masakan pelanggan tidak bercakap. Dengan ramai pelanggan sebegitu tidaklah ramai yang buat provokasi dengan kata-kata yang 'memanaskan suasana. ia seumpama memerangat atau menjerang air panas. Lama kelamaan tentu mengelegak atau meletup membuak-buak. Inilah yang berlaku. pelanggan yang berbaris ramai tentulah ada bercakap-cakap. Maka cakap-cakap mereka sampai ke telinga dan pendengaran para pekerja KFC.

Inilah bacaan suasana panas yang cuba kita paparkan. Justeru salah siapa, adakah salah pelanggan dan pekerja. Tentulah salah pengurusannya.

Kerja menenang, memberitahu, memaklumkan, mengoder, menambah bekelan, membuat unjuran pelangan hari ke hari sikit banyak dan seumpama kerja-kerja pengurusan. maka tanggungjawab pengurusan lah yang harus dipersalahkan.

Oleh itu yang utama dan pertama audit dulu pengurusan, pengurusan kena ke depan dan tampil ke depan menangani permasalahan ini. Jangan lepas tangan dan lari dariada tanggungjawab. merekalah yang harus menjernihkan ...

No comments: