Monday, January 30, 2012

Melayu yang bagaimana rasa terhina dan dihina -- jawapan untuk Umno Bera

Kelmarin  PAS Kawasan Bera telah mengadakan Program Sambutan 60 Tahun , peringkat Bera. Program 2 hari 2 malam pihak PAS Kawasan berkenaan menampilkan pengisian ceramah dengan tujuan memaklumatkan masyarakat tentang apa itu perjuangan PAS dan PR . Mesej ini disampaikan dalam cara gaya masing-masing.

Kehadiran Tuan Guru Presiden ke Bera, membawakan presiden PAS dengan masyarakat Cina di Triang. Di kesempatan yang sama ramai juak-juak Umno yang hadir sama mencuri-curi pandangan dan kedengaran ke telinga mereka.

Sosek-sosek risik Umno sampai ke telinga penulis bahawa daripada orang Umno yang 'turut hadir' rasa kesal dan terkilan. Katanya kerana mahu meraih undi Cina tuan Guru sanggup 'menghina orang Melayu'

Apa bentuk penghinaan atau kata-kata hinaan oleh Tuan Guru kepada orang Melayu tidaklah pula sanggup dikhabarkan. tetapi orang yang menyampaikan kepada penulis dengan nada yang teramat kesal sangat.

Apa pun penghinaan tuan guru kepada bangsa sendiri. Adakah salah jika Melayu yang dihina itu adalah Melayu pelesap duit rakyat RM250 juta. Melayu yang menggadaikan tanah, Melayu yang menjual maruah, Melayu yang menipu dan penipu. Adakah hina sangat ?

Jika Melayu semacam ini, yang dipertahankan atau dihina adalah Melayu yang wajar dihina. 

1 comment:

amboi said...

biasa lah tu taklah nama umno kalau tak hentam pas.