Monday, October 24, 2011

Manusia boleh dinilai dengan cara matinya ia

Minggu ini fokus berita adalah memaparkan serta memuatkan secara detail tentang tumpasnya Muamar Gadafi pemimpin Libya atau Singa Libya yang berkuasa selama 42 tahun. Adalah satu penguasaan kuasa yang cukup luar biasa.

Ramai yang memberi pandangan sisi berhubungnya. Mana-mana pemimpin pun jika penguasaannya terlalu lama akan membawa caca marba, jika tiada agama (ISLAM) sebagai pemandunya. Ataupun manual kerjanya bagi mencapai visi dan misi pemerintahannya.

Jasanya kepada rakyat Libya tetap ada, tetapi dosa dan onar terhadap rakyatnya juga tetap ada. Bagi mereka dan keluarga mereka yang terlibat sahaja yang fahami dan tahu duduk dan kedudukan sebenar.

Bilamana kita saksikan rakyat bangun dan bangkit unjuk rasa tidak puashati secara besar-besaran ini menandakan populasnya sudah pudar, ini adalah tanda dan isyarat bagi beliau mengundurkan diri.

Beliau adalah manusia berani, maka keberanianya itu perlulah dibayar dengan nyawa. Gadafi mati dan masuk namanya sebagai koleksi manusia yang kejam. Seorang diktator dan matinya penuh kehinaan.

Natijahnya kita faham, bahawa manusia yang mati dengan penuh kehinaan bukanlah mereka yang dijulang jasanya.

No comments: