Friday, October 07, 2011

Bajet 2012: Bajet Ada Berani


Bajet 2012 selamat dibentangkan petang tadi. Ulasan melambung selepas pembentangan Bajet tidaklah semeriah dan setara seperti tahun-tahun sebelumnya.

Beberapa pihak akan berterima kasih atas beberapa insentif, rakyat terbanyak nampak terbela. kaum guru menarik nafas lega, para peneroka senyum dalam tawa. Pihak swasta senyum dalam duka. Gaji minima dan kos sara hidup belum menampakkan sinarnya, selagi harga bahan bakar dan kenaikan harga barang gagal dikawal selia oleh kerajaan.

Mungkin para perokok mengucapkan terima kasih, tetapi rokok terus mahal. Ini menandakan percubaan berani Najib memulihkan imej lemahnya itu. Dalam lemah ada kuatnya, dalam lemahnya ada gigit dan sengatnya. Maka inilah sengat dan gigitan berbisa Najib.

Sememanglah payah dalam satu masa mahu memenangi hati semua orang. Pujian harus juga diberikan kepada nya, malah kita tahu yang menrancang dan menyusun Bajet ini adalah para pegawainya. Maka para pegawai itulah yang bakal merancang dan membuat benda yang sama jika pakatan memerintah Putrajaya nanti.

One off kepada anak-anak sekolah dan beberpa insentif sekolah, umur persaraan ke 60 tahun. paling terbela adalah anggota ATM selepas kes sejarah Mat Indera oleh Mohd Sabu, Home Guard dan tentera zaman British selepas 60 tahun baru mahu dihargai.

Kita nantikan apa pula pujian MPN dan ahli sejarah tentang tindakan bersejarah Najib memansuhkan yuran persekolahan semua peringkat dan rakyat dapat percuma. Juga pendaftaran percuma pesakit di semua klinik dan hospital kerajaan.

Air dan banjir mahu diselesaikan, nantikan bandar Segamat pulih atau tidak dengan serangan banjir nanti.

Dan paling menyedihkan adalah masalah perumahan akan datang terutama di bandar-bandar besar, walaupun kakitangan kerajaan diberi had pinjaman mencecah RM400,000.

Lihat laporan Utusan sendiri, bahawa rumah di Lembah Klang adalah antara rumah paling mahal di dunia berbanding dengan negara jiran tetangga kita ?

No comments: