Monday, September 05, 2011

Somalia: Punca tertembak Noramfaizul

Sesuatu perkara atau sesuatu benda mestilah ada puncanya. Ini berhubung dengan kematian Sdr Noramfaizul 39 tahun jurukamera Bernama.

Menurut maklumat dalam media kerajaan Somalia telahpun, mentaklimatkan secara terperinci kepada Misi Keamanan Kelab Putera 1Malaysia di bawah kelolaaan Aziz Trauma berhubung kondisi situasi bumi panas Somalia.

Antaranya, Malaysia adalah sebuah negara yg tidak dikenali oleh kumpulan pejuang-pejuang di Somalia. Kedua, senteimen ati AS teramat tinggi di kalangan penduduk negara berkenaan. Ketiga, masalah bendera malaysia yang hampir menyerupui bendera AS.

Mungkinlah selepas ini Najib 1 Malaysia akan mengeluarkan Slogan 1Malaysia 1 Amerika pulak. Sebab Malaysia teramat gila dengan 1 belaka.

Kedegilan pihak Malaysia, masalahnya adalah kedegilan Aziz Truma yang gilakan projek luar yang berprestij. Dengan menggadai nyawa petugas media yang teruja dengan kerja-kerja kesukarelawaan.

Seperti kata NUJ kepada wartawan, rata-rata wartawan kita tidak dilindungi dengan SOP. Tiada taklimat, tiada baju kalis peluru, tiada insuran dan semua tiada. Yang ada pada mereka adalah 1 niat dan 1 tekad.

Apa pun kita bersimpati dengan tugasan wartawan spt Noramfaizul dan rakan-rakan yang lain. ikhlas dan jujur dengan tugasan mereka.

Maka, menjadi ketua misi kemanusiaan dalam hal ini. Perlulah mengambil tanggungjawab. Ini adalah usaha dan ikhtiar beliau.

Masih banyak lagi kawasan kebuluran yang perlu dibantu, umat Islam Kemboja.

Justeru itu, akan datang kita minta Aziz Trauma ambil alih Program Bersamamu slot TV3. Kerana Kelab Putra Gila Publisiti.

Minta PM cepat-cepat ambil dan angkat Aziz, beliau orang yg teramat istimewa banyak idea. dan banyaklah juga duit negara yang habis dikerjakan olehnya.

Ada koporat taja kot misi kemanusiaan kali ini.....


Kerajaan Somalia hari ini mengeluarkan laporan lengkap mengenai kematian jurugambar warga Malaysia, Noramfaizul Mohd Nor yang diserang hendap.

Antara yang berada dalam laporan tersebut ialah kekeliruan kumpulan-kumpulan pejuang membezakan bendera Malaysia dengan Amerika Syarikat.

“Kumpulan-kumpulan pejuang di Somalia tidak pernah dengar nama Malaysia. Dan sentimen anti Amerika (Syarikat), sangat tinggi di sini. Kami (kerajaan Somalia) sudah mengeluarkan garis panduan dan amaran mengenai sentimen anti Amerika Syarikat.

Tetapi pihak Malaysia berkeras mahu mempamerkan bendera Malaysia kerana misi ini adalah misi publisiti politik negara mereka.” Jelas jurucakap kerajaan Somalia.


1 comment:

otaklunyai said...

itulah harga yg dibayar apabila bersekongkol dgn kumpulan yg gila bab*... geng2 gila bab* ni pergi bukan dgn nawaitu yg betul.. nak dapat pujnian dan sanjunagn manusia... nilai pada ketua kekab yg terlibat pun kita dah tau... jadi sapa2 yg join manusia2 laknat akan dapat laknat... jadi kenalilah dan selidiklah kumpulan/jemaah yg akan kita ikuti supaya tidak menyesak kemudian hari.. namun semoga dgn nawaitu arwah yg baik marilah kita doakan semoga arwah dicucuri Rahmat dan di beri keampunan oleh Allah..