Wednesday, September 21, 2011

Kes M sabu: Mahkamah Macam Berkuasa, tetapi tiada kuasa lah

Itulah kuasa dan kekuasaan, mahkamah hari ini membebaskan Mohammad Sabu dengan ikat jamin sebanyak RM15,000. Gara-gara tidak bersetuju dengan mengkritik pengkisahan filem Bukit Kepong The Movie yang mengangkat polis Melayu British sebagai pejuang mempertahankan negara iaitu Tanah Melayu (sebelum merdeka).

Laporan polis dibuat sejumlah 554 (setakat ini) dan pendakwaan caj kesalahan menuduh polis sebagai komunis dibuat di mahkamah Pulau Pinang, tidak di WP, tidak di Selangor, tidak negeri-negeri lain.

Pendekata ketua Polis P Pinang cukup proaktif dan mungkin kes besar ini peguam negara akan turun menjadi pendakwa raya kerana kes ini adalah kes besar.

Maka ramailah nanti pakar-pakar sejarah akan menjadi saksi bagi pihak pendakwa tentunya adalah Prof Zainal Kling dan Prof ramlah Adam dan mungkin juga Prof Khoo Kay Kim.

Inilah pertama kali dalam sejarah perundangan dan kehakiman Malaysia selepas merdeka kes seumpama ini berlaku.

Maknanya Malaysia sekarang menuju ke sebuah negara maju, tetapi malang sejarawan tidak memperakru bahawa kita 'dijajah' tetapi hanya dinaungi atau nampak macam dijajah tetapi tidak dijajah.

Justeru, payahlah kita mahu memahamkan anak-anak kita nanti. Dia nampak macam pandai tetapi dia tidak pandai. Maka statusnya adalah seakan-akan iaitu Mohammad Sabu nampak macam bersalah tetapi tidak bersalah.







1 comment:

otaklunyai said...

huh... kanggarooooooo....