Sunday, July 10, 2011

INILAH GAMBARAN BERSIH 2.0









































Majlis perkahwinan terganggu akibat Bersih

KUALA LUMPUR 9 Julai - Beberapa majlis perkahwinan yang berlangsung dan dirancang di sini terjejas gara-gara rancangan pihak berkepentingan mengadakan perhimpunan haram hari ini.

Majlis perkahwinan yang diadakan di Taman Tasik Titiwangsa iaitu di kawasan di mana sebuah badan bukan kerajaan dikatakan akan berhimpun, turut terkena tempias apabila jumlah tetamu ke majlis itu kurang memberangsangkan.

Pengantin, Mona Farhana Ithnin, 29, dan suaminya, Irman Hafiz, 29, kesal kerana majlis persandingan impian mereka menjadi hambar apabila majlis kenduri mereka terjejas apabila tetamu sukar untuk sampai berikutan beberapa jalan ditutup dan terpaksa meletakkan kereta di tempat jauh.

"Perhimpunan ini memang menyusahkan kami, saya sekeluarga sudah merancang untuk mengadakan majlis ini setahun lalu tetapi kerana adanya perhimpunan haram ini, kami terpaksa berbelanja lebih membayar katering untuk menjaga pelamin, kerusi dan meja," kata Mona Farhana yang berasal dari Sentul.

Beliau berkata, keluarganya menjemput kira-kira 1,800 tetamu tetapi sehingga 1 tengah hari, hanya 200 tetamu memenuhi enam khemah yang disediakan di situ.

Satu lagi majlis persandingan berkonsepkan ala taman yang diadakan di Taman Tasik Titiwangsa pada pukul 3 petang turut menerima kesan perhimpunan haram itu apabila pasangan pengantin yang dijadualkan berarak menaiki kereta kuda dari Hotel Putra, Jalan Tun Razak ke tasik itu terpaksa dibatalkan.

Sementara itu, bagi majlis persandingan yang dijadualkan berlangsung pada pukul 7.30 malam di Wisma Sejarah, Jalan Tun Razak dikhuatiri menerima nasib sama.

Seorang ahli keluarga pengantin yang ditemui di Dewan Tun Hamdan Sheikh Tahir di Wisma Sejarah di Jalan Tun Razak, Hazree Wahid, 29, berkata, timbul kebimbangan terhadap perjalanan majlis yang dijadualkan itu.

"Sebenarnya saya dan keluarga risau dan takut apabila memikirkan tentang perjalanan majlis ini. Bukan sahaja risau mengenai kehadiran saudara mara dan jumlah jemputan yang bakal hadir, malahan faktor keselamatan turut diambil kira," katanya.

Sementara itu, perunding perkahwinan majis itu, Shahidi Othman, 41, berkata, pihaknya turut mengalami kesukaran mendapatkan kelengkapan bagi majlis tersebut.

"Persiapan terganggu kerana separuh barang seperti bunga segar dan lilin hiasan yang biasa dibeli di Jalan Petaling sukar diperoleh ekoran jalan ditutup," katanya. - BERNAMA


Terima kasih rakyat dan polis

Rancangan perhimpunan haram Bersih semalam untuk menarik sokongan sehingga 300,000 orang, tidak kesampaian.

Tidak lebih 10,000 orang menyertai perhimpunan itu berdasarkan maklumat polis, agensi-agensi berkaitan dan pemerhati bebas.

Awang mendapat tahu, penganjur Bersih dan pemimpin pembangkang termasuk Anwar Ibrahim kecewa. Mereka telah membuat persiapan luar biasa sejak dua bulan lalu tetapi kehadiran tidak menepati jangkaan.

Ia mesej jelas betapa senario di Malaysia bukanlah seperti di Mesir, Tunisia, Libya dan Syria seperti yang cuba diperlihatkan oleh Bersih.

Awang ingin mengucapkan setinggi penghargaan kepada majoriti rakyat Malaysia kerana menolak Bersih, yang diketahui mempunyai agenda dan muslihat kotor.

Ini merupakan kemenangan awal kepada rakyat yang percayakan penentuan di peti undi, bukannya melalui demonstrasi haram.

Sudah tentu ucapan terima kasih yang amat istimewa ditujukan kepada pasukan polis yang bekerja keras menjamin keselamatan. Meskipun menghadapi provokasi luar biasa dan dicerca oleh penyokong Bersih, para anggota polis tetap bersabar. Malah polis memberi layanan baik termasuk makan minum dalam khemah khas ala kenduri kahwin kepada semua yang ditahan.

Awang tabik kepada polis kita kerana bertindak tegas menahan lebih 1,400 orang termasuk para pemimpin pembangkang, penganjur Bersih dan juga pemimpin Patriot yang menentang perhimpunan itu.

Sehingga ruangan ini ditulis, keadaan terkawal dengan baik biarpun banyak sekatan jalan terpaksa dilakukan bagi menjaga ketenteraman awam. Lebih-lebih lagi polis telah menemui senjata dan bom dalam beberapa pemeriksaan sebelum ini. Kelmarin, ada pendedahan terdapat rancangan jahat untuk menembak peserta demonstrasi haram dan kemudian menuduh ia angkara polis.

Dengan semua langkah yang diambil, syukur tiada huru-hara. Kemungkinan Kuala Lumpur dikenakan darurat dengan melibatkan peranan tentera juga dapat dielakkan.

Sekali lagi Allah telah selamatkan bumi Malaysia daripada konspirasi golongan durjana. Alhamdulillah.

Pelakon terhebat

Dengan izin Allah, hujan lebat di ibu negara petang semalam, merencatkan perancangan Bersih. Sebelum hujan pun, sebenarnya tidak ramai yang tampil. Golongan muda tidaklah seramai yang disasarkan. Kaum paling ramai seperti dijangka adalah Melayu, itupun majoritinya adalah penyokong Pas. Paling kurang adalah Cina, hanya beberapa kerat. DAP lebih bijak dalam membuat percaturan dan nampak jelas Pas dipergunakan.

Namun Awang lega kerana bilangan ahli dan penyokong Pas tidaklah besar kerana masih ramai yang tidak mahu terperangkap dengan agenda Anwar Ibrahim, DAP dan Pengerusi Bersih S. Ambiga. Kepada kelompok Pas yang berkenaan, tahniah kerana mereka mengambil keputusan yang bijak dan tidak rela diperkudakan oleh anasir anti Islam.

Awang melihat ini juga sebagai kegagalan Timbalan Presiden Pas yang baru, Mohamad Sabu yang juga timbalan kepada Ambiga. Cubaan beliau membakar semangat ahli-ahli Pas kononnya menyertai perhimpunan itu menyamai angkatan tentera Rasulullah, tidak memberi kesan.

Apa pun Awang berharap pihak berkuasa tidak ambil mudah. Bersih tetap menjadi ancaman keselamatan. Maka sekretariat Bersih terutama Ambiga mesti disiasat habis-habisan. Ini meliputi sumbangan dana asing yang melimpah masuk. Itu juga merupakan antara sebab mengapa beliau tetap berdegil dan tidak mahu membatalkan perhimpunan haram. Selepas dibebaskan semalam, Ambiga mendakwa perhimpunan itu berjaya.

Pada Awang memang berjaya dari segi mengakibatkan kesusahan kepada orang ramai terutama kesesakan teruk jalan, menjejaskan ekonomi, menghalang rutin harian mencari rezeki dan melumpuhkan aktiviti pelancongan. Perbuatan beliau dan Anwar ternyata sabotaj kepada negara sama kesannya dengan serangan pengganas.

Sepatutnya rakyat Malaysia yang terjejas menyaman mereka di mahkamah. Anwar pula tidak akan berputus asa walaupun perhimpunan haram semalam gagal memberi impak sebagaimana di Dataran Tahrir, Kaherah. Isu skandal video seks melibatkan beliau menjadikan perhimpunan haram itu nampak kotor bagi kebanyakan rakyat Malaysia.

Namun waspadalah. Selagi tidak berlaku anarki untuk mengalihkan perhatian daripada skandal video seks dan perbicaraan kes liwat bermula Rabu ini, selagi itu Anwar tidak akan berhenti.

Orang yang sangat terdesak untuk menyelamatkan masa depan politik, boleh melakukan apa sahaja. Aksi itu berlaku lagi semalam. Anwar bukanlah berminat sangat mahu menyuarakan soal menuntut pilihan raya bersih. Dia lebih menghasut untuk menumbangkan kerajaan menerusi demonstrasi jalanan sebagaimana pernah dilakukannya. Tidak menghairankan laungan reformasi berkumandang semalam dengan berselindung atas nama Bersih.

Dalam insiden berasingan, beliau menggambarkan dirinya cedera teruk terkena tembakan gas pemedih mata. Kerana asap lehernya berbalut. Tujuan sebenar adalah bagi mendapat simpati dan perhatian media antarabangsa. Secepat kilat gambar itu dikirimkan oleh banyak agensi asing. Tidak mengejutkan. Dulu pun beliau pernah berbohong dengan menuduh kerajaan meracunnya menggunakan arsenik. Meminjam kata-kata Senator Ezam Mohd. Noor dan S. Nallakaruppan, Anwar adalah ‘pelakon’ terhebat.

Isyarat yang salah

Di Malaysia, kalau mahu mendapat perhatian istimewa rancanglah mengadakan perhimpunan haram. Biarpun rancangan itu berniat kotor, mengancam keselamatan negara dan memudaratkan rakyat, ia boleh dikompromi.

Itulah yang berlaku kepada penganjur perhimpunan Bersih. Pengerusinya, S. Ambiga mendapat ‘pengiktirafan’ sehingga dibenarkan mengadap ke Istana Negara.

Apa yang berlaku itu mengelirukan orang ramai kerana Bersih telah diisytiharkan pertubuhan haram. Banyak NGO yang tertib, bertanggungjawab, banyak jasa dan menjunjung Perlembagaan negara, terkedu. Belum tentu mereka berpeluang dengan mudah untuk diterima mengadap.

Membenarkan Ambiga ke Istana Negara ketika beliau terus keras kepala mahu mengadakan perhimpunan haram, adalah isyarat yang salah kepada rakyat.

Awang berpendapat tiada sesiapa seharusnya mengheret Istana Negara dalam situasi seperti itu. Lebih banyak negatif daripada positif.

Ia akan menjadi duluan (precedent) tidak sesuai dalam konteks politik di Malaysia yang cukup kompleks. Jika dibenarkan, selepas ini, banyak pihak mohon mengadap Yang di-Pertuan Agong bagi memenuhi hajat biarpun hanya mewakili kelompok kecil atau minoriti rakyat.

Selain itu, jika isu yang dibawa kepada Seri Paduka tidak selesai, ia akan mendedahkan raja kepada kritikan dan boleh menjejaskan imej institusi raja yang semua pihak perlu junjung. Keikhlasan dan keterbukaan Seri Paduka termasuk untuk membantu meredakan ketegangan akhirnya akan disalahertikan.

Pendekatan terbaik dalam mengurus keselamatan dan ketenteraman awam, ialah dengan menyerahkan kepada pihak polis sepenuhnya. Sejak era darurat pertama lagi, telah terbukti polis kita tegas, cekap dan berpengalaman menangani apa sahaja krisis. Awang sedikitpun tidak pernah ragu.

Najib dan Anwar...

Ketika Anwar Ibrahim mencaturkan perhimpunan haram Bersih dari suite sebuah hotel mewah sebelum berarak tanpa permit di jalanan, Perdana Menteri, Najib Tun Razak pula sibuk dengan agenda kerjanya. Semalam, Perdana Menteri menyempurnakan dua acara penting di Putrajaya sebelum menghadiri dua lagi majlis di Terengganu.

Awang lihat Najib seperti biasa, tenang dan sedikitpun tidak melatah. Ketua pembangkang itu pula entah ke mana hilang seri wajah - makin keruh. Sedangkan air muka Najib, selalunya jernih di sebalik banyak bebanan dan tekanan tugas.

Begitulah pembawaan Perdana Menteri, yang tidak mudah terperangkap dengan percaturan dan provokasi Anwar. Lalu Awang teringatkan filem Kungfu Panda 2 ketika menonton wayang bersama anak-anak, baru-baru ini. Moral daripada filem itu, ketenangan dalaman (inner peace) menjadi senjata untuk menang dalam apa sahaja persaingan. Dalam diam, Najib sudah lama berpegang kepada formula itu.

Sinar Harian antara pelajar yang berpontesi cemerlang kerana berjaya menghampiri pengiraaan matematik


No comments: