Saturday, July 30, 2011

Harga Barang: TPM terkial-kial memeranginya ?

Adalah malang kerajaan terkial-kial baru mahu menubuhkan Jawatankuasa Kenaikan & Kawalan Harga Barang. Kerajaan kata TPM akan mengambil beberapa pendekatan umpamanya memberi subsidi khas minyak, menambah subsidi (enath apa barang) , imbuhana khas setakat bayaran rebet cukai jalan. Itu sudah dikira menolong dan membantu rakyat.

Selepas pemberian ala-ala kadar itu, kerajaan dengan gah mengumumkan subsidi cukup besar berbanding jika digunakan jumlah tersebut bagi tujuan-tujuan lain. lagu dan nyanyian ini berkemundang berbulan-bulan dan diulang-ulang menjadi satu 'sifir' mulut media massa dan saluran meracuni rakyat.

Sebahagian rakyat akan layu dan temakan dengan berasa teramat terhutang budi kepada kerajaan. Dan jasa-jasa itu bakal dibalas dengan menyokong melalui undi - undi mereka kelak.

Inilah mentaliti yang cuba disemai.




Kerajaan kaji langkah baru tangani kenaikan harga barang


PAGOH - Kerajaan akan mengkaji langkah baru untuk menangani kenaikan harga barang bagi mengurangkan bebanan rakyat, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.Jawatankuasa Kabinet Mengenai Bekalan dan Harga Barang akan bermesyuarat tidak lama lagi bagi mengkaji langkah berkenaan dan merumuskan formula untuk mengurangkan beban rakyat berikutan kenaikan kos harga barang-barang, kata Muhyiddin yang juga pengerusi jawatankuasa itu.Langkah itu nanti akan menidakkan dakwaan bahawa kerajaan tidak ambil kisah mengenai beban yang ditanggung rakyat berikutan kenaikan harga barang-barang keperluan, katanya selepas merasmikan Karnival Kesihatan dan Pelancaran Program Doktor Masuk Kampung Parlimen Pagoh, hari ini.

Rabu lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kerajaan memutuskan untuk menambah satu lagi Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) iaitu yang berkaitan usaha untuk memerangi kos kehidupan yang semakin meningkat berikutan kenaikan harga barang-barangan terutamanya makanan, yang dilihat sebagai fenomena global dan membebankan rakyat. - Bernama

No comments: