Tuesday, July 26, 2011

Biometrik : Agenda Apa yang diteruskan ?

Projek 2 dalam 1 Biometrik kerajaan sedang giat disemarakkan, walaupun banyak pihak memberi pandangan tentang keburukan berbanding kebaikkannya, terutamaa alasan popular kerajaan tentang kosnya jauh lebih tinggi berbanding daripada cadangan penggunaan dakwat celup jari bagi menjalankan proses pengundian oleh SPR. Yang rata-rata negara seluruh dunia menggunakannya.

Kini, JPN seluruh negara 'diserbu' rata-rata oleh PATI terutama Bangla dan Indo yang dikumpulkan melalui 'kaedah halal' dengan mereka ini didaftarkan supaya menjadi halal kehadiran pekerja asing ke negara kita. Ini semua adalah bagi Projek 2 dalam 1 di atas. Demi penggunaan biometrik pada PRU 13 akan datang.

Penulis terserempak sendiri bagaimana seluruh jentera kenderaan awam bas sekolah FELCRA yang ada menggunakan khidmat pendatang asing datang ke pejabat pendaftaran negara di Temerloh iaitu pada hari Ahad dan kini proses disambung pada hari Isnin sampai ke waktu lewat petang.

Jelas menampakkan 'kesungguhan' kerajaan mahu melaksanakan 'apa yang tidak dicadangkan oleh rakyat. Bagaimana kos bagi 2500 saluran mengundi my card reader dapat disediakan. Ini belum tentu terjamin kelicinan proses perjalanannya.

Ini lah satu bentuk projek pembaziran bagi menghabiskan duit rakyat. Kita sokong AMANAH yang dibentuk oleh Ku Li




No comments: