Monday, May 30, 2011

Nasib Peneroka Bakal Terbela Bawah PR: Bubar Felda Plantation ?

Gerakan Himpunan Kebangkitan Warga Felda di Pahang pada 27 dan 28 Mei 2011 yang lalu berjaya membangkitkan semangat para peneroka generasi pertama untuk sedar hak-hak mereka.

Di bawah Sdr Mazlan Aliman selaku pengerusi Lajnah Tanah Peneroka PAS Pusat berjaya mengumpul ribuan penyertaan generasi kedua ketiga , kakitangan Felda dan bekas tentera untuk mengisi janji Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga yang bakal memansuhkan tanah rancangan Felda Plantation dengan mengisi para peserta di kawasan seluas 379 ribu hektar di seluruh negara.

Selepas 2 hari pelancaran borang penyertaan habis diedarkan kepada para peserta yang layak. Ini adalah satu bentuk gelombang oleh para peneroka Felda yang mahukan perubahan dan mereka sedar bahawa jasa-jasa mereka lebih dihargai atas keringat membantu membangun negara.

Jasa generasi kedua dan ketiga terbela hanya di bawah Pakatan Rakyat. Malah Pakatan Rakyat berjanji impian itu akan menjadi kenyataan bilamana para peneroka seluruhnya mengangkat Pakatan dalam PRU 13 dan jangan lagi mengundi Umno. Ini adalah sebagai pra syarat utama , pesan Mazlan selepas tayangan montaj semasa ceramah beliau bagi memperincikan penerangan berhubung janji Pakatan Rakyat melalui Buku Jingga kepada para peneroka Felda.

Di majlis sama , montaj penubuhan Universiti Felda bakal direalisasikan jika Pakatan diberi pelaung memerintah Malaysia. Ini diperkukuhkan oleh Anwar semasa amanatnya kepada lebih 10,000 rakyat semasa berucap di Majlis Himpunan Kebangkitan Warga Felda di Pahang.

Keperluan penubuhan Universiti Felda adalah sama sepertimana wujudnya universiti Petronas, UniTen dan sebagainya kerana Felda jauh sama mampu dan sama perlunya seperti universiti-universiti berkenaan. Dari segi dana dan pembiayaan Felda turut tidak ketinggalan, keutamaan adalah kepada anak-anak peneroka yang ratusan ribu wajar diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran mereka.

Menurut Sekteriat Felda dan Anak , road show kebangkitan dan edaran borang penyertaan ke tanah rancangan Felda Plantation akan digerakkan ke seluruh negara. Pahang dipilih berdasarkan ia adalah negeri terbanyak tanah rancangan Felda di Malaysia.

No comments: