Tuesday, May 31, 2011

Muktamar ke 57: Bahang pemilihan semakin terasa


Pemilihan Muktamar ke 57 bakal menjelang pada Jun ini. Muktamar PAS kali ini diadakan di Taman Melewar Kuala Lumpur. Malah menjelang usia PAS sudah mencecah ke 57 tahun berada dipersada politik tanah air.

Malah, pemilihan kali ini dilihat oleh ramai pemerhati adalah sengit dan sedikit luarbiasa. Ramai yang mulai bimbang dan bercakap bahawa 'sindrom' penyakit PAS Ganti Umno berjangkit pula kepada PAS.

Gerakan kempen, rata-rata dipelopori 'bekas' ahli Umno yang berada dalam PAS sedikit merencatkan keharmonian pemilihan. Kita bimbang penyakit itu lama kelamaan akan menular dalam PAS pual. Sementelahan Umno semakin 'sakit' dan sukar diubati penyakitnya itu.

Maka satu-satu parti yang dapat diharapkan adalah PAS. Justeru, usaha pentarbiyyah dalaman PAS perlu digandakan. Ini adalah cabaran baru PAS apabila bercakap soal 'serangan madiyyah' dalam partinya. Bagaimana hala cara dan gaya untuk ditangani dengan cekap dan berkesan.

Bahang , pemilihan juga cukup terasa juga kepada sayap-sayap parti termasuk dalam Dewan Muslimat. Dewan Pemuda dan Dewan Ulama nampak tenang tetapi geloranya Allah yang maha tahu. Inilah kehebatan Dewan Ulama PAS yang berjaya dan tidak menampakkan sangat geloranya.


No comments: